DE / EN

Our Research

The main thrust of research is in the context of vocational education and training.

1. Competency Development and Diagnosis

especially regarding vocational education and training, students, teachers, and migrants

2. Workplace Learning

especially regarding quality of vocational education and training and premature termination of contract

3. Didactics in Higher Education

especially regarding the quality of mentoring and the design and evaluation of teacher training

4. Professional Identity

especially regarding theoretical foundation and operationalization as well as the description of courses of development

Ongoing Research Projects

Competency Development in Professional Enculturation Processes (KL 3076/2-1)

Duration 2017 - 2021
Funding Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG)
Cooperation Department Vocational Education and Training, University of Duisburg-Essen (https://www.uni-due.de/biwi/vet)
Homepage http://gepris.dfg.de/gepris/projekt/386386232

EXPLAIN (EXPLaining Ability INtervention)

Duration since 2016
Cooperation Chair of Economic and Business Education, Professional Teaching and Learning, University of Mannheim (https://seifried.bwl.uni-mannheim.de)

Completed Research Projects

The use of digital media by recording generic aspects of teacher knowledge in the context of adult education

Duration 2013 - 2016
Funding Wissenschafts-Campus Tübingen in cooperation with Deutsches Institut für Erwachsenenbildung (DIE)
Cooperation Deutsches Institut für Erwachsenenbildung (DIE), Prof. Dr. Schrader and Dr. Goeze (https://www.die-bonn.de/default.aspx)
Homepage https://www.wissenschaftscampus-tuebingen.de/www/de/index.html?ref=folder249

Compentence-oriented assessments in the context of commercial training (Wi 3597/1-2)

Duration 2011 - 2014
Funding Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) in the context of the DFG Program “Competency Models for Individual Learning Outcomes and Accounting of Educational Processes” (SPP 1293)
Homepage http://kompetenzmodelle.dipf.de/de/projekte/kompetenzorientierte-assessments

Item Catalogue – Training Conditions in VET

as part of “Training Conditions in VET – A Qualitative Meta-Synthesis for the Operationalization in Apprentice Questionnaires”

Selected Publications

Prof. Dr. Viola Deutscher

Articles in peer-reviewed journals, anthologies, and books

  • Boehn, S. & Deutscher, V. K. (2019). Training Conditions in VET – A Qualitative Meta-Synthesis for the Operationalization in Apprentice Questionnaires. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 33(1), 49-70.
  • Deutscher, V. K., & Winther, E. (2018). Verfahren zur Erfassung von im Ausland formal und informell erworbener beruflicher Kompetenzen in der Aus- und Weiterbildung: Potentiale und Grenzen technologiebasierter Arbeitsplatzsimulationen. In D. B. Maehler, A. Shajek & H. U. Brinkmann (Hrsg.), Handbuch Diagnostische Verfahren für Migrantinnen und Migranten (pp. 317-338). Göttingen: Hogrefe Verlag.
  • Sangmeister, J., Winther, E., Deutscher, V. K., Bley, S., Kreuzer, C. & Weber, S. (2018). Designing Competence Assessment in VET for a Digital Future. In D. Ifenthaler (Eds.). Digital Workplace Learning. Cham: Springer.
  • Winther, E., Jordanoski, G., & Deutscher, V. K. (2018). Zum Umgang mit fehlenden formalen Qualifikationen. Ansätze der Kompetenzanerkennung bei Flüchtlingen. Unterrichtswissenschaft. Online First. https://doi.org/10.1007/s42010-018-0012-1.
  • Deutscher, V. K., & Winther, E. (2017). Instructional Sensitivity in Vocational Education. Learning and Instruction, 53(1), 21-33.
  • Voss, T., Goeze, A., Marx, C., Hoehne, V., Klotz, V. K., & Schrader, J. (2017). Using digital media to assess and promote school and adult education teacher competence. In J. Buder & F. W. Hesse (Eds.), Informational Environments (pp. 125-148). Heidelberg: Springer.
  • Klotz, V. K., Rausch, A., Geigle, S., & Seifried, J. (2017). Ausbildungsqualität - Theoretische Modellierung und Analyse ausgewählter Befragungsinstrumente. In S. Matthäus, C. Aprea, D. Ifenthaler & J. Seifried (Hrsg.). Entwicklung, Evaluation und Qualitätsmanagement von beruflichem Lehren und Lernen. Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online (bwp@) Profil 5 (abzurufen unter: http://www.bwpat.de/profil5/klotz_etal_profil5.pdf)
  • Marx, C., Goeze, A., Voss, T., Hoehne, V., Klotz, V. K., & Schrader, J. (2017). Pädagogisches-psychologisches Wissen von Lehrkräften in Schule und Erwachsenenbildung: Entwicklung und Erprobung eines Testinstruments. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 20(1), 165-200.
  • Klotz, V. K., & Winther, E. (2017). On improving current assessment practices - competence measurement in the domain of business and commerce. In D. Leutner, J. Fleischer, J. Grünkorn & E. Klieme (Eds.), Competence Assessment in Education: Research, Models and Instruments (pp. 221-243). Heidelberg: Springer.
  • Klotz, V. K., & Winther, E. (2016). Kompetenzorientierte Assessments in der beruflichen Bildung - Zur Grundlegung eines kompetenzorientierten Prüfungswesens. In A. Dietzen, R. Nickolaus, B. Rammstedt & R. Weiß (Hrsg.), Kompetenzorientierung: Berufliche Kompetenzen entwickeln, messen und anerkennen (S. 173-188). Bonn: Bundesinstitut für Berufsbildung (BIBB).
  • Klotz, V. K., & Winther, E. (2016). Zur Entwicklung domänenverbundener und domänenspezifischer Kompetenz im Ausbildungsverlauf: Eine Analyse für die kaufmännische Domäne. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 19(4), 765-782.
  • Winther, E., Festner, D., Sangmeister, J., & Klotz, V. K. (2016). Facing commercial competence: Modeling domain-linked and domain-specific competence as key elements of vocational development. In E. Wuttke, S. Schumann & J. Seifried (Hrsg.), Economic competence and financial literacy of young adults - status and challenges (pp. 149-164). Opladen: Budrich.
  • Winther, E., & Klotz, V. K. (2016). Berufliche Kompetenzniveaumodellierung - Eine Blaupause für die kaufmännische Domäne. Unterrichtswissenschaft, 44(2), 131-146.
  • Klotz, V. K., Winther, E., & Festner, D. (2015). Modeling the development of vocational competence: A psychometric model for economic domains. Vocations & Learning, 8(3), 247-268.
  • Winther, E., Klotz, V. K., & Sangmeister, J. (2015). Kompetenzorientiertes Prüfen in der kaufmännischen Berufsbildung - Handlungsempfehlungen für die Prüfungspraxis und Entwicklungsperspektiven. Handreichung für das berufliche Prüfungswesen. Bonn: DIE.
  • Klotz, V. K., & Winther, E. (2015). Kaufmännische Kompetenz im Ausbildungsverlauf - Befunde einer pseudolängsschnittlichen Studie. Empirische Pädagogik, 29(1), 61-83.
  • Klotz, V. K.,, Billett, S., & Winther, E. (2014). Promoting workforce excellence: formation and relevance of vocational identity for vocational educational training. Empirical Research in Vocational Education and Training, 6(6), 1-20.
  • Winther, E., & Klotz, V. K. (2014). Spezifika der beruflichen Kompetenzdiagnostik - Inhalte und Methodologie. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 17(1), 9-32.
  • Winther, E., & Klotz, V. K. (2013). Measurement of vocational competences: an analysis of the structure and reliability of current assessment practices in economic domains. Empirical Research in Vocational Education and Training, 5(2), 1-12.
  • Klotz, V. K., & Winther, E. (2012). Kompetenzmessung in der kaufmännischen Berufsausbildung: Zwischen Prozessorientierung und Fachbezug. Eine Analyse der aktuellen Prüfungspraxis. Betriebs- und Wirtschaftspädagogik online (bwp@), 22(8), 1-16.

Monographs

  • Klotz, V. K. (2015). Diagnostik beruflicher Kompetenzentwicklung: Eine wirtschaftsdidaktische Modellierung für die kaufmännische Domäne. Berlin, Heidelberg: Springer.

Presentations

  • Deutscher, V. K. (2017). Modeling instructional sensitivity of vocational competences via Differential Item Functioning (DIF). Forschungskolloquium und Methodenworkshop im Rahmen der Nachwuchsförderung. 29. November 2017, Mannheim.
  • Deutscher, V. K., & Boehn, S. (2017). VET Training Quality - A Systematic Survey Review. Forschungskolloquium im Rahmen der Nachwuchsförderung. 15. November 2017, Mannheim.
  • Findeisen, S., Deutscher, V. K., & Seifried, J. (2017). Entwicklung der Erklärfähigkeit im Studium der Wirtschaftspädagogik. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP). 25. - 27. September 2017, Stuttgart.
  • Sangmeister, J., Winther, E., & Klotz, V. K. (2017). Motivationale Aspekte in technologiebasierten Assessments. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP). 25. - 27. September 2017, Stuttgart.
  • Klotz, V. K., Winther, E., & Sangmeister, J. (2017). Instructional Sensitivity: Impacts and perspectives for vocational assessments (and education). European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). 28. August - 2. September 2017. Tampere, Finnland.
  • Marx, C., Goeze, A., Voss, T., Klotz, V. K., Hoehne, V., Trautwein, U. & Schrader, J. (2017). Unterscheidet sich die Struktur des pädagogisch-psychologischen Wissens von Lehrkräften aus Schule und Erwachsenenbildung sowie deren Antwortverhalten? Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEPF). 12. - 15. März 2017, Heidelberg.
  • Klotz, V. K., Sangmeister, J., & Winther, E. (2016). Regarding the Validity of Competence Based Assessments - Conceptualizations and Examples of Application. International Conference on Competence Theory, Research and Practice. 19. - 21. Oktober 2016, Wageningen, Niederlande.
  • Klotz, V. K. (2016). Instructional sensitivity in vocational eduation. College for Interdisciplinary Educational Research (CIDER). 28. - 30. September 2016, Mannheim.
  • Klotz, V. K., Winther, E., & Sangmeister, J. (2016). Was macht berufliche (Test)Aufgaben schwierig? Lernpsychologische versus fachdidaktische Erklärungsansätze. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP). 12. - 14. September 2016, Hamburg.
  • Sangmeister, J., Klotz, V. K., & Winther, E. (2016). Validating vocational assessments via Differential Item Functioning (DIF). European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). 24. - 26. August 2016, Regensburg.
  • Klotz, V. K. (2016). Einführung in die berufliche Kompetenzdiagnostik. Gastvortrag an der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel. 4. Mai 2016, Kiel.
  • Klotz, V. K. (2016). Assessment of teacher perceptions via Eye-Tracking. College for Interdisciplinary Educational Research (CIDER). 13. - 14. April 2016, Berlin.
  • Klotz, V. K., Winther, E., Marx, C., Goeze, A., Fischer, C., & Sangmeister, J. (2016). Identifying instructional sensitivity of vocational competences via competence-based assessments. American Educational Research Association (AERA). 8. – 12. April 2016, Washington, USA.
  • Marx, C., Goeze, A., Klotz, V. K., Schrader, J., Voss, T., Hoehne, V., & Trautwein, U. (2016). Die Verwendung digitaler Medien bei der Erfassung generischer Aspekte des Lehrerwissens. Wissenschaftscampus. 11. März 2016, Tübingen.
  • Goeze, A., Voss, T. & Klotz, V. K. (2016). Symposium „Struktur, Entwicklung und Bedeutung des pädagogischen Wissens bei Lehrkräften aus unterschiedlichen Bildungsbereichen“. Symposium auf der 4. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). 9.–11. März 2016, Berlin.
  • Marx, C., Goeze, A., Voss, T., Klotz, V. K., Hoehne, V., Trautwein, U., & Schrader, J. (2016). Entwicklung und Erprobung eines Tests zur Erfassung des pädagogisch-psychologischen Wissens von Lehrkräften in Schule und Erwachsenenbildung. Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). 9.–11. März 2016, Berlin.
  • Sangmeister, J., Winther, E. & Klotz, V. K. (2016). Testformate im Vergleich: Papierbasierte vs. computerbasierte Aufgaben zur Messung kaufmännischer Kompetenz. Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). 9.–11. März 2016, Berlin.
  • Goeze, A., Voss, T., Hoehne, V., Marx, C., Zieher, K., Klotz, V. K., & Schrader, J. (2015). ThinK: Ein Forschungsvorhaben zur Verwendung digitaler Medien bei der Erfassung generischer Aspekte des Lehrerwissens in verschiedenen Bildungsbereichen. Expertenrunde. Vortrag an der Universität Duisburg-Essen, Lehrstuhl Prof. Dr. Detlev Leutner. Essen.
  • Marx, C., Goeze, A., Klotz, V. K., Voss, T., Hoehne, V., Trautwein, U., & Schrader, J. (2015). Forum der Zeitschrift für Erziehungswissenschaft „Videobasierte Lehr-Lernforschung“. ZfE-Forum. 4. Dezember 2015, Hamburg.
  • Winther, E. & Klotz, V. K. (2015). Diagnostik beruflicher Kompetenzen und Arbeitsmarktintegration – Adaption der ASCOT-Instrumente Zur Erfassung beruflicher Kompetenzen bei Flüchtlingen. Jahreskonferenz und BarCamp „Arbeitsmarkt-Integration von Flüchtlingen der IHK Allianz für Fachkräfte. 10. November 2015, Nürnberg.
  • Klotz, V. K. & Winther, E. (2015). Zur Entwicklung domänenverbundener und domänenspezifischer Kompetenz im Ausbildungsverlauf – Befunde eines pseudo-längsschnittlichen Designs. Jahrestagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). 21. – 23. September 2015, Göttingen.
  • Sangmeister, J., Winther, E., & Klotz, V. K. (2015). Modellierung von Kompetenzen im kaufmännischen Bereich der Berufsbildung (Industriekaufleute). Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP). 7. – 9. September 2015, Zürich, Schweiz.
  • Winther, E., Festner, D., Sangmeister, J. & Klotz, V.K. (2015). Vocational competencies made visible – Measuring tomorrow’s potential at the workplace, European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 25.–29. August, Limassol, Zypern.
  • Klotz, V. K. (2015). Diagnostik beruflicher Kompetenz(-entwicklung). Zentrum für Bildungsforschung und Lehrerbildung (PLAZ), Forschungskolleg Empirische Bildungsforschung. 10. April 2015, Paderborn.
  • Klotz, V. K., Winther, E., Festner, D., & Sangmeister, J. (2015). Towards Competence Development: Empirical Evidence for a Compensatory Function of Initial VET and the Power of Workplace Instruction. American Educational Research Association (AERA). 16. – 20. April 2015, Chicago, USA.
  • Klotz, V. K. & Winther, E. (2014). Der Unterschied liegt im Tun: Tests zur Abbildung kaufmännischer Kompetenz. Beirat AkA der Industrie- und Handelskammer (IHK). 16. November 2014, Nürnberg.
  • Klotz, V. K., Festner, D., & Winther, E. (2014). The development of vocational competence – A psychometric model for the commercial sector. European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI). 27. – 29. August 2014, Oslo, Norwegen.
  • Klotz, V. K. & Winther, E. (2014). Promoting workforce excellence: A matter of vocational identity? – Formation and relevance of vocational identity for vocational educational training. American Educational Research Association (AERA). 3. – 7. April 2014, Philadelphia, USA.
  • Klotz, V. K. (2014). Was macht berufliche Testaufgaben schwierig? – Generierung eines kaufmännischen Kompetenzniveaumodells aus Perspektive von Experten und Lernenden. Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF). 3. – 5. März 2014, Frankfurt.
  • Winther, E., & Klotz, V. K. (2013). Zeit, dass sich was dreht: Implikationen aus der beruflichen Kompetenzforschung für die Didaktik. Bildungspolitisches Forum „Vermessung von Kompetenzen“ des DFG-Schwerpunktprogrammes „Kompetenzmodelle zur Erfassung individueller Lernergebnisse und zur Bilanzierung von Bildungsprozessen“. 8. Oktober 2013, Frankfurt.
  • Klotz, V. K. (2013). Arbeitsstrategien in der beruflichen Weiterbildung. Vortragsreihe zum Lernen und Lehren in der beruflichen Weiterbildung, Akademie der Industrie- und Handelskammer (IHK) Ostwestfalen zu Bielefeld. 26. September 2013, Bielefeld.
  • Klotz, V. K. (2013). Lernstrategien in der beruflichen Weiterbildung. Vortragsreihe zum Lernen und Lehren in der beruflichen Weiterbildung, Akademie der Industrie- und Handelskammer (IHK) Ostwestfalen zu Bielefeld. 19. September 2013, Bielefeld.
  • Klotz, V. K., Sangmeister, J., & Winther, E. (2013). Thinking about measurement. European Conference on Educational Research (ECER). 10. – 13. September 2013, Istanbul, Türkei.
  • Klotz, V. K. (2012). Handlungsorientiertes Prüfen. Konstruktion authentischer Geschäftsprozesse und Beurteilung der Aufgabenschwierigkeit. Praxisworkshop für berufliche Testkonstruktion bei der Industrie- und Handelskammer (IHK), 21. November 2012, Esslingen.
  • Klotz, V. K., & Winther, E. (2012). Assessing professional competency in Germany – Lessons learned and attempts for a longitudinal analysis of professional competency development. Association for Educational Assessment Annual Conference (AEA), 8. – 10. November 2012, Berlin.
  • Klotz, V. K. (2012). Messung beruflicher Identität und ihrer Einflussfaktoren in kaufmännischen Ausbildungsberufen. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP), 24. – 26. September 2012, Paderborn.
  • Klotz, V. K., & Winther, E. (2012). How to measure professional competency: An analysis of current assessment practices in commercial VET programs. European Conference on Educational Research (ECER), 18. – 21. September 2012, Cadiz, Spanien.

Reviews for journals and organisations

  • Vocations and Learning (V&L), Springer Journal, since 04/2016: Member of the Editorial Board
  • International Journal of Vocational and Technical Education (IJVTE)
  • Zeitschrift für Erziehungswissenschaft (ZfE), Springer Journal
  • Empirische Pädagogik (EP)
  • Empirical Research in Vocational Educational Training (ERVET), Springer Online Journal
  • European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
  • American Educational Research Association (AERA)

Selected Publications

Svenja Böhn

Articles in peer-reviewed journals, anthologies, and books

  • Boehn, S. & Deutscher, V. K. (2019). Training Conditions in VET – A Qualitative Meta-Synthesis for the Operationalization in Apprentice Questionnaires. Zeitschrift für Pädagogische Psychologie, 33(1), 49-70.
  • Klotz, V. K., Rausch, A., Geigle, S., & Seifried, J. (2017). Ausbildungsqualität - Theoretische Modellierung und Analyse ausgewählter Befragungsinstrumente. In S. Matthäus, C. Aprea, D. Ifenthaler & J. Seifried (Hrsg.). Entwicklung, Evaluation und Qualitätsmanagement von beruflichem Lehren und Lernen. Berufs- und Wirtschaftspädagogik - online (bwp@) Profil 5 (online: http://www.bwpat.de/profil5/klotz_etal_profil5.pdf).

Monographs

  • Geigle, S. (2016). The Challenge of Diversity - Shown by the Example of a Refugee School Class in Baden-Württemberg. Unpublished Master Thesis. University of Mannheim.

Presentations

  • Boehn, S., & Deutscher, V. K. (2018). Premature Termination of Contract in the Dual System of VET – a Meta-Analysis Focusing Reasons from an Apprentice's Point of View. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP). September 3 - 5, 2018, Frankfurt am Main.
  • Boehn, S. (2018). Quality of VET - A Systematic Survey Review. 7th PDRnet. March 8 - 11, Paderborn.
  • Deutscher, V. K., & Boehn, S. (2017). VET Quality - A Systematic Survey Review. Research Colloquium. November 15, 2017, Mannheim.
  • Boehn, S. (2017). Quality of VET. A Qualitative Meta-Synthesis for the Operationalization in Apprentice Questionnaires. Guest Lecture at the University of Rostock. December 12, 2017, Rostock.
  • Boehn, S. (2017). Quality of VET. A Qualitative Meta-Synthesis for the Operationalization in Apprentice Questionnaires. Jahrestagung Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik (BWP). September 25 - 27, 2017, Stuttgart.
  • Boehn, S. (2017). Quality of VET and Premature Termination of Contracts. Elevator Pitch and Poster Session. Meeting of “Partner der Mannheimer BWL”. September 14, 2017, Mannheim.