DE / EN

Interactive Marketing

MKT 662

Verantwortlicher Dozent Prof. Dr. Florian Stahl
Kursbetreuer Kateryna Gavrysh
Veranstaltungs­art Vorlesung und Übung
Leistungs­punkte 6 ECTS
Semesterwochenstunden 4
Semester Frühjahrssemester
Sprache Englisch
Registrierung keine Registrierung erforderlich
Zugelassene Teilnehmer Mannheim Master in Management, Mannheim Master in Business Research (MMBR), M.A. Culture and Economy / Business, M.Sc. Business Education, M.Sc. Business Informatics, M.Sc. Business Mathematics, M.Sc. Economics, Diplom Business Administration

    Weitere Informationen

  • Kursbeschreibung

    Der Kurs „Interaktives Marketing“ vermittelt Strategiekonzepte, analytische Frameworks und praktische Werkzeuge, mit denen die Teilnehmer interaktive, direkte und digitale Marketing­strategien entwickeln und umsetzen können. Konkret diskutieren wir verschiedene Grundlagen des interaktiven Marketings wie Kunden­datenbankanalyse oder Customer Relations­hip Management sowie Regeln, Taktiken und Strategien im Zusammenhang mit interaktiven und digitalen Medien, einschließlich digitaler Vertriebskanäle und Erlös­modelle sowie digitaler Preisgestaltung. 

  • Gliederung

    Die Vorlesungen zum Thema „Interaktives Marketing“ decken folgende Themen ab:

    1. Basic Principles of Interactive, Direct and Digital Marketing 

       

    2. Database Marketing 

       

      1. Scope of marketing analysis 
      2. From data and data sources to information and insights
      3. Creating and managing customer databases
      4. Sources of customer information 

         

    3. Direct Marketing Strategies 

       

      1. Creating direct marketing strategies
      2. Segmentation applications for direct marketing
      3. Analytical techniques for direct marketing
      4. Direct marketing strategies and big data 
      5. Database targeting models and price discrimination 

         

    4. Relations­hip Marketing and Customer Relations­hip Management 

       

      1. Customer relations­hip management from a business strategy perspective
      2. Customer value management
      3. Customer lifetime value (CLV)
      4. Customer equity 

         

    5. Digital Sales Channels and Revenue Models 

       

      1. Business and revenue models in the digital age
      2. Digital Sales Channels and their Distinctive features 
      3. Online marketplace analysis
      4. Online versus offline competition 

         

    6. (Digital) Multichannel Marketing 

       

      1. Multichannel / omnichannel retailing
      2. Consumer behavior in a multichannel, multimedia retailing environment
      3. Implementing multichannel customer management
      4. Multichannel marketing communications 

         

    7. Pricing of Digital Products, Online Services and Information Goods 

       

      1. Price discrimination of digital products, online services and information goods
      2. Versioning of digital products and information goods (economics of versioning)
      3. Bundling of digital products, online services and information goods
      4. Dynamic pricing: conditioning prices on purchase history
  • Vorlesung

    Dozent Prof. Dr. Florian Stahl
    Ansprech­partner Kateryna Gavrysh
    Termine Mittwoch (8.30 - 10.00 Uhr), Raum: SN 163
    Benotung Schriftliche Prüfung (100%)
  • Übung

    Übungs­leiter Andreas Bayerl
    Übungs­leiter Kateryna Gavrysh
    Termine Donnerstag (15.30 - 17.00 Uhr), Raum: M 003 (Erste Übung am 8. März 2018)