Lehr­stuhl für Organisation und Innovation

Prof. Dr. Karin Hoisl

Prof. Dr. Karin Hoisl

Der Lehr­stuhl für Organisation und Innovation widmet sich der Weiter­entwicklung theoretischer Organisations­ansätze und der praktischen Organisations­gestaltung - insbesondere an der Schnittstelle zum Innovations­management. Zudem unterstützen wir Studierende dabei, sich ein kritisches Verständnis ökonomischer Zusammenhänge in den Bereichen Organisation und Innovation zu erarbeiten, um sie auf zukünftige organisatorische Herausforderungen in einem globalen Wettbewerb vorzubereiten.

Unser Forschungs­ansatz ist quantitativ-empirisch, international-vergleichend und kombiniert theoretische Ansätze aus der Ökonomie und den Verhaltens­wissenschaften. Die Datenauswertung mit anspruchsvollen quantitativen und qualitativen Methoden ermöglicht es, kausale Ergebnisse abzuleiten.

Forschungs­felder:

  • Wissens­management (z.B. Wissensakquisition und Wissensrekombination, Open Innovation)
  • Organisationale und individuelle Kreativität (z.B. Organisationales Lernen)
  • IP Strategien (z.B. Schutz und Kommerzialisierung von Innovationen)
  • Teams
  • Wissenschafts­management und -soziologie
  • Start-up Finanzierung

mehr lesen

Der Lehr­stuhl im Überblick

Foto: Felix Zeiffer
Lehre

Eine Übersicht aller Lehr­veranstaltungen hilft Ihnen, Ihr Semester zu planen. Informieren Sie sich außerdem zu wissenschaft­lichen (Abschluss-)Arbeiten am Lehr­stuhl.

Foto: Felix Zeiffer
Forschung

Verschaffen Sie sich einen Überblick über aktuelle Veröffentlichungen, Konferenzbeiträge und Forschungs­projekte des Lehr­stuhls.

Foto: Felix Zeiffer
Team

Unser Lehr­stuhl­team freut sich, mit Ihnen in Kontakt zu treten.

Foto: Felix Zeiffer
Stellenangebote

Informieren Sie sich über Einstiegs­möglichkeiten am Lehr­stuhl oder bei unseren Partner­unternehmen.

Registration for the project course MAN 694

You now can apply for our upcoming project course MAN 694 - Innovation Managment in Practice, which is a collaboration with AT Kearney. You will gain practical experience by developing recommendations for our corporate partners based on the results of an innovation management benchmark. This year, we consult the automotive supplier Röchling, the automation company Micro Automation, and the sugar producer Südzucker. If you are interested, please apply until September 6. Additional information can be found in the section „Teaching“.

Registration for the exam review MAN 691

The exam review in MAN 691 takes place at the Chair of Organization and Innovation, L 5, 4 ground floor, room 011 on Monday, August 6, 2018 from 2 to 3 pm. Registration via e-mail (orga(at)bwl.uni-mannheim.de) latest by Monday, July 30, 2018, 23:59 pm is mandatory. Please send us your name, and student ID number. Do not forget to bring your student ID card with you.

Registration fot the exam review MAN 401 (Part I: Organization)

The exam review for MAN 401 Part I (Organization) takes place at the Chair of Organization and Innovation, L 5, 4 ground floor, room 011 on Monday, Aug. 6, 2018 from 3 to 5 pm. Registration via e-mail (orga(at)bwl.uni-mannheim.de) latest by Monday, July 30, 2018, 23:59pm is mandatory. Please send us your name, and student ID number. Please do not forget to bring your student ID card with you.

For Part II of the exam (HRM) the Chair of Prof. Biemann organizes a separate exam review. Please refer to them for more information and registration.

Registration for the exam review MAN 690

The exam review in MAN 690 takes place at the Chair of Organization and Innovation, L 5, 4 ground floor, room 011 on Thursday, July 12, 2018 from 10 to 11 am. Registration via e-mail (orga[at]bwl.uni-mannheim.de) latest by Thursday, July 5, 2018, 23:59 pm is mandatory. Please send us your name, and student ID number. Do not forget to bring your student ID card with you.

Kontakt

Eva Bomrich

Eva Bomrich

Sekretariat Lehr­stuhl für Organisation und Innovation
Universität Mannheim
L 5, 4 – Raum 010
68131 Mannheim
Tel.: +49 621 181-1604
E-Mail: orga(at)bwl.uni-mannheim.de
Sprechstunde:
Mo: 09:00 – 12:00
Di: 09:00 – 12:00
Mi: 14:00 – 16:00
Do: 14:00 – 16:00
Fr: 09:00 – 12:00