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Development and Management of Information Systems

Lecturer Prof. Dr. Hartmut Höhle
Course Format Lecture
Credit Points 6 ECTS
Language English
Grading Written exam (90 min.)
Exam Date TBD
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Infos zur Veranstaltung

  • Course Description

    During the last decades we witnessed a growing importance of Information Systems (IS) in the business world along with faster and faster innovation cycles. A case in point is the growing IS- related expenditure of corporations, forecasted to total EUR 2.63 trillion in 2012 – a 4.7% growth over 2011 (Gartner 2013). Ranging from the enrichment of routine working tasks (i.e., employee portals to integrate disparate applications, data, and processes (Daniel and White 2005)) to the e-enabled integration of entire business eco-systems (e.g., platform-based integration of supply chains (e.g., Kroenke 2010)), IS have become a vital backbone of businesses.

    Consequently, the ability to use IS in a way supporting the overall value proposition of a corporation has become a central success determinant for many firms. Accordingly, the “Development and Management of Information Systems” course is designed to introduce students to the nature, role, and potentials of IS in corporations and enable them to serve as a meaningful interface between technology and business.

    Once filling this role in a business context, the future IS professionals are likely to be facing two major trends: the increasing industrialization of IS (Brenner et al. 2007; Daberkow and Radtke 2008; Walter et al. 2007) and a shift towards service- orientation in IT organizations and processes (Hochstein et al. 2005; Roewekamp 2007). This brings about challenges such as, among others, managing the trade-off between efficient execution and effective offering or recognizing and mitigating conflicting expectations and goals among the many entities (i.e., software producers, consultants, corporate users, customers) and roles (i.e., business professionals, technical staff, corporate management) involved in an IS.

  • Learning Outcome

    Um mit diesen Herausforderungen umgehen zu können, soll der Kurs “Entwicklung und Management von Informationssystemen” die Studierenden in die verschiedenen Phasen des Lebenszyklus eines IS einführen. Beginnend mit der ersten Idee und Konzeption eines Systems wird der Prozess von der Entwicklung über die Einführung bis hin zur Anwendung und Wertschöpfung behandelt. Dabei lernen die Studierenden die verschiedenen Instanzen und Rollen kennen, die an der Entwicklung und dem Management von IS beteiligt sind. Das primäre Ziel des Kurses ist es, die Studenten in die Lage zu versetzen, eine wichtige Rolle an der Schnittstelle zwischen technischen und geschäftlichen Fragestellungen zu spielen, indem sie in der Lage sind, die Lücke zwischen den Endanwendern eines Unternehmens und den IT-Experten zu schließen. Dabei sollen sie verstehen, dass IS über bloße technologische Artefakte hinausgehen, sondern komplexe sozio-technische Phänomene darstellen.

    Um die Studierenden beim Lernen zu unterstützen, bietet der Kurs eine grundlegende Einführung in das IS-Phänomen, die Systemtypen und die Rollen, die an der Entwicklung, der Einführung, dem Management und der Nutzung von IS beteiligt sind. Anschließend wird jede dieser Phasen detaillierter betrachtet. Für jede Phase werden sowohl die Prozesse als auch die Inhalte der einzelnen Bereiche vorgestellt und diskutiert.

  • Literature

    • Brenner, W., Ebert, N., Hochstein, A., and Übernickel, F. 2007. “IT-Industrialisierung: Was ist das?,” in: Computerwoche (Iss. 15). Munich, Germany: IDG Business Media, p. 5.
    • Daberkow, M., and Radtke, I. 2008. “Der Zahlungsverkehr der Postbank Als Beispiel Für die Industrialisierung Im Finanzdienstleistungssektor,” in: Outsourcing in Banken, B. Kaib (ed.). Wiesbaden, Germany: Gabler, pp. 51–67.
    • Daniel, E.M., and White, A. 2005. “The Future of Inter- Organisational System Linkages: Findings of an International Delphi Study,” European Journal of Information Systems (14:2), p. 188.
    • Gartner. 2011. “Gartner says Worldwide IT Spending to Grow 5.1 Percent in 2011.” Retrieved 03 August 2011, from www.gartner.com/it/page.jsp.
    • Hochstein, A., Zarnekow, R., and Brenner, W. 2005. “ITIL as Common-Practice Reference Model for IT Service Management: Formal Assessment and Implications for Practice,” 2005 IEEE International Conference on E-Technology, E-Commerce and E-Service, Hong Kong, pp. 704–710.
    • Kroenke, D. 2010. “Zara and Inditex: Using Information Technology for Competitive Advantage,” in: Using MIS, D. Kroenke (ed.). Englewood Cliffs, NJ, USA: Prentice Hall, pp. A19- A22.
    • Roewekamp, R. 2007. “ITIL 3 Zwingt IT in Neue Bahnen,” in: CIO Magazin. Munich, Germany: IDG Business media, pp. 14–17. 
    • Walter, S.M., Böhmann, T., and Krcmar, H. 2007. “Industrialisierung der IT: Grundlagen, Merkmale und Ausprägungen eines Trends,” HMD – Praxis der Wirtschaftsinformatik (Iss. 256), pp. 6–16.