Publications
- Mayer, C., Gentner, S. and Seifried, J. (2023). Digitale Unterrichtspraxis an kaufmännischen Schulen in der Corona-Pandemie : Eine Momentaufnahme. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik : ZBW, 119, 531–552.
- Mayer, C., Ludwig, S. and Brandt, S. (2023). Prompt text classifications with transformer models! An exemplary introduction to prompt-based learning with large language models. Journal of Research on Technology in Education : JRTE, 55, 125–141.
- Mayer, C., Rausch, A. and Seifried, J. (2023). Analysing domain-specific problem-solving processes within authentic computer-based learning and training environments by using eye-tracking: a scoping review. Empirical Research in Vocational Education and Training, 15, 1–27.
- Mayer, C. (2022). Lehren und Lernen mit Enterprise Resource Planning (ERP) Systemen – Typische Bearbeitungsprobleme als Grundlage der Lernprozessgestaltung. Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online : bwp@, 43, 1–17.
- Ludwig, S., Mayer, C., Hansen, C., Eilers, K. and Brandt, S. (2021). Automated essay scoring using transformer models. Psych, 3, 897–915.
- Seifried, J., Gentner, S., Brandt, S., Braunstein, A., Deutscher, V., Gorshid, G. D., Ludwig, S., Mayer, C., Rausch, A. and Winther, E. (2021). Flexibel einsetzbare Lehr- und Lernplattform für kaufmännische Bildung : LUCA Office Simulation. VLB-Akzente : berufliche Bildung in Bayern, 30, 9–11.
- Mayer, C. and Seifried, J. (2022). Lehren und Lernen mit ERP-Systemen – Befunde der Evaluation einer Lehrveranstaltung zur Förderung der Technologiekompetenz von Studierenden der Wirtschaftspädagogik. In , Proceedings of the SAP Academic Community Conference 2022 DACH : 12. bis 13. September 2022 (S. 10–24). , Technische Universität München: Garching bei München.
- Mayer, C., Mühldorfer, R. and Seifried, J. (2024). Perceptions of immersion in a student-teacher course using an immersive virtual reality classroom. 2024 AERA Annual Meeting, Philadelphia, PA.
- Mayer, C., Mühldorfer, R. and Seifried, J. (2024). VR-gestützte Förderung der Erklärfähigkeit von Studierenden der Wirtschaftspädagogik. Jahrestagung 2024 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Dresden, Germany.
- Mühldorfer, R., Mayer, C. and Seifried, J. (2024). VR-gestützte Förderung der Erklärkompetenz von Studierenden der Wirtschaftspädagogik. Tagung “Digitale Transformation für Schule und Lehrkräftebildung gestalten”, Kompetenzverbund lernen:digital, Potsdam, Germany.
- Seifried, J., Mühldorfer, R. and Mayer, C. (2024). Die Potenziale eines virtuellen Klassenzimmers für die Erklärfähigkeit von Lehramtsstudierenden. GEBF-Tagung 2024, 11. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung „Bildung verstehen – Partizipation erreichen – Transfer gestalten”, Potsdam, Germany.
- Ludwig, S. and Mayer, C. (2023). Automated essay classification using transformers (machine learning models): classification of student emails regarding politeness. 21nd Annual Hawaii International Conference on Education, Honolulu, HI.
- Mayer, C. (2023). Visual attention while solving economic multiple-choice problems with dynamic graphs – an eye-tracking study. 10th PDRnet Research Symposium, Göteborg, Sweden.
- Mayer, C., Derkau, J. and Seifried, J. (2023). Promoting explanatory skills through simulated instruction in a virtual reality classroom. EAPRIL 2023, Belfast, United Kingdom.
- Mayer, C., Findeisen, S., Guggemos, J. and Seifried, J. (2023). Visuelle Aufmerksamkeit beim Lösen von ökonomischen Single-Choice-Aufgaben mit dynamischen Grafiken – Eine Eye-Tracking-Studie. Jahrestagung 2023 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Flensburg, Germany.
- Mayer, C. and Seifried, J. (2023). Enterprise resource planning (ERP) systems in vocational schools – a German perspective on curriculum, instruction, and assessment.
2023 joint Cedefop/
OECD symposium on 'Apprenticeships and the digital transition', Thessaloniki, Greece. - Mayer, C., Seifried, J., Derkau, J., Schneider, G. M., Waag, A.-S. and Wissel, S. (2023). Förderung von fachdidaktischen Kompetenzen von Lehramtsstudierenden in einem Virtual-Reality-Klassenzimmer. TURN 2023, Köln, Germany.
- Mayer, C., Wiepke, A. and Mühldorfer, R. (2023). Impulsgesteuerte Unterrichtsgespräche im Virtual Reality (VR) Klassenzimmer – Eine Empirische Untersuchung zur Förderung (fach-)didaktischer Kompetenzen im Rahmen der Lehrerbildung mittels VR. 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Duisburg-Essen, Germany.
- Ludwig, S., Mayer, C., Rausch, A., Seifried, J. and Brandt, S. (2022). Automatisierte Bewertung von offenen Textantworten mithilfe von Transformer-Modellen. GEBF-Tagung 2022, 9. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung “Alles auf Anfang? – Bildung im digitalen Wandel”, Online.
- Mayer, C. (2022). Analysing domain-specific complex problem-solving in a computer-based simulation by using eye-tracking and logfiles. ZIB-Akademie 2022, Frankfurt, Germany.
- Mayer, C. and Ludwig, S. (2022). Automated essay scoring using transformer models. JURE 2022, Porto, Portugal.
- Mayer, C., Rausch, A. and Seifried, J. (2022). A systematic review of problem solving in open-ended learning environments using eye tracking. EARLI SIG 27 Conference 2022, Southampton, United Kingdom.
- Mayer, C. and Seifried, J. (2022). Berufliches Lehren und Lernen mit Enterprise Resource Planning (ERP)-Systemen – Selbstreflektierte Problemlösungsansätze von Lehramststudierenden bei der Bearbeitung problemhaltiger Aufgaben in einem ERP-System. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik 2022 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Freiburg, Germany.
- Mayer, C. and Seifried, J. (2022). Learning and teaching with Enterprise Resource Planning (ERP) systems – A report on self-reflected typical student mistakes and problem-solving approaches by student teachers. 11th EARLI SIG14 Conference 2022, Paderborn, Germany.
- Leiß, T. and Mayer, C. (2021). Workplace Learning Support: Verwendung und Nutzen verschiedener Hilfen bei softwarebezogenen Problemen am Arbeitsplatz. LEARNTEC 2021 (conference canceled), canceled.
- Leiß, T., Mayer, C., Rausch, A. and Seifried, J. (2021). Workplace Learning Support (WLS): Ein Forschungs- und Kooperationsprojekt zum Thema Problemlösen, Tool-Nutzung und Lernen an kaufmännischen Arbeitsplätzen. LEARNTEC xChange, Online.
- Ludwig, S., Mayer, C., Hansen, C., Eilers, K. and Brandt, S. (2021). Automatisierte Bewertung von Kurzantworten aus computergestützten Lernumgebungen mithilfe natürlicher Sprachverarbeitung. Forschungskolloquium Area Wirtschaftspädagogik, Mannheim, Germany.
- Mayer, C., Gentner, S. and Seifried, J. (2021). Von Emergency Remote zu neuen Routinen? Digitaler Unterricht an kaufmännischen Schulen in Baden-Württemberg. Digitalkongress 2021 “Vernetzt!lernen und Lehren im Zeitalter der Digitalität”, Zentrum für Schulqualität und Lehrerbildung Baden-Württemberg (ZSL), online.
- Mayer, C., Gentner, S., Seifried, J., Deutscher, V. and Rausch, A. (2021). Digitaler Unterricht an kaufmännischen Schulen – Eine Charakterisierung der aktuellen Unterrichtspraxis auf Basis des SAMR-Modells. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Bamberg.
- Rausch, A., Gorshid, G. D., Ludwig, S., Mayer, C., Braunstein, A., Gentner, S., Deutscher, V. and Seifried, J. (2021). Dashboard usability testing der LUCA Office Simulation. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Bamberg, Germany.
- Rausch, A., Seifried, J., Deutscher, V., Winther, E., Brandt, S., Ludwig, S., Gentner, S., Mayer, C., Gorshid, G. D., Braunstein, A. and Paeßens, J. (2021). Fostering learning in a computer-based office simulation by problem-solving analytics (PSA). 19th Biennial EARLI Conference 2021: Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures, Göteborg, Sweden, Online.
- Mayer, C. (2020). Eye-tracking und Facial Expression Recognition zur Analyse von Problemlöseprozessen. Forschungskolloquium im Rahmen der Nachwuchsförderung für Promovierende Area Wirtschaftspädagogik, Mannheim, Germany.
- Mayer, C. and Seifried, J. (2020). Eye-tracking zur Analyse des kaufmännischen Problemlöseprozesses in einer computergestützten Office Simulation. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der DGfE 2020, Online.
- Mayer, C., Seifried, J. and Rausch, A. (2020). Analysing problem-solving processes in a computer-based office simulation using eye tracking. EARLI SIG 27 – Online Measures of Learning Processes Conference 2020, Online.
- Rausch, A., Gorshid, G. D., Ludwig, S., Mayer, C., Braunstein, A., Gentner, S., Deutscher, V. and Seifried, J. (2020). Individuelle Lernförderung in der Bürosimuation LUCA – Pilotierungsstudien aus Lernenden- und Lehrendenperspektive. Jahrestagung der DGfE-Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik, Online.
- Gentner, S., Ludwig, S., Braunstein, A., Mayer, C., Deutscher, V., Rausch, A. and Seifried, J. (2024). The digital office simulation LUCA from the perspective of teachers and learners: first findings of usability analyses. In Apprenticeships and the digital transition : modernising apprenticeships to meet digital skill needs (S. 102–117). Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
- Mayer, C. and Seifried, J. (2024). Looking behind the scenes: being able to master ERP systems as a goal of vocational education and training. In Apprenticeships and the digital transition : modernising apprenticeships to meet digital skill needs, European Centre for the Development of Vocational Training, CEDEFOP (S. 118–127). Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
- Gorshid, G. D., Mayer, C., Rausch, A. and Seifried, J. (2022). Das LUCA-Dashboard im Usability-Test – Eine gaze-cued retrospective Think-Aloud-Studie. In Digitale Transformation in der Berufsbildung : Konzepte, Befunde und Herausforderungen (S. 189–212). Bielefeld: wbv.
- Mayer, C. (2024). Digitalization in economic and business education – exploring how technology can support and enhance educational processes. Dissertation. Mannheim.