Short Bio
Sophia Gentner completed her master's degree in Economic and Business Education with a minor in French at the University of Mannheim in 2020. Sophia started her work as a research assistant at the Chair of Professional Teaching and Learning at the University of Mannheim in August 2019. Her research interests are related to knowledge transfer from science to practice and knowledge sharing. Sophia teaches for Bachelor students in the courses „Bildungsmanagement I“ and „wirtschaftsberufliche Kompetenzentwicklung I“.
Publications & Presentations
- Mayer, C., Gentner, S. and Seifried, J. (2023). Digitale Unterrichtspraxis an kaufmännischen Schulen in der Corona-Pandemie : Eine Momentaufnahme. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik : ZBW, 119, 531–552.
- Gentner, S., Ludwig, S., Braunstein, A., Deutscher, V., Rausch, A. and Seifried, J. (2022). LUCA Office Simulation – Wie nehmen Lehrende und Lernende die digitale Bürosimulation wahr? Bildung und Beruf, 5, 377–382.
- Seifried, J., Gentner, S., Brandt, S., Braunstein, A., Deutscher, V., Gorshid, G. D., Ludwig, S., Mayer, C., Rausch, A. and Winther, E. (2021). Flexibel einsetzbare Lehr- und Lernplattform für kaufmännische Bildung : LUCA Office Simulation. VLB-Akzente : berufliche Bildung in Bayern, 30, 9–11.
- Gentner, S. (2024). Implementing a simulation-based learning environment in teaching practice – Exploring success factors and challenges. 11th PDRnet Research Symposium, Turku, Finland.
- Gentner, S. and Seifried, J. (2024). Implementation einer simulationsbasierten Lehr-Lernumgebung in der kaufmännischen Unterrichtspraxis – Befunde einer Interviewstudie. Jahrestagung 2024 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Dresden, Germany.
- Gentner, S. and Seifried, J. (2024). Innovative Lehr-Lernformate in der kaufmännischen Unterrichtspraxis: Gelingensbedingungen und Herausforderungen bei der Implementation einer Bürosimulation. GEBF-Tagung 2024, 11. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung „Bildung verstehen – Partizipation erreichen – Transfer gestalten”, Potsdam, Germany.
- Seifried, J. and Gentner, S. (2024). LUCA2Practice – Implementation digitaler Lernumgebungen in die Berufsbildungspraxis. Tagung “Digitale Transformation für Schule und Lehrkräftebildung gestalten”, Kompetenzverbund lernen:digital, Potsdam, Germany.
- Gentner, S. and Deutscher, V. (2023). The digital office simulation LUCA from the perspective of teachers and learners – First findings of usability analyses.
2023 joint Cedefop/
OECD symposium on 'Apprenticeships and the digital transition', Thessaloniki, Greece. - Birkle, S., Seifried, J. and Gentner, S. (2022). Diverse perspectives on knowledge sharing failure – Insights from a German IT service provider. EARLI SIG 14 Learning and Professional Development Conference 2022, Paderborn, Germany.
- Mayer, C., Gentner, S. and Seifried, J. (2021). Von Emergency Remote zu neuen Routinen? Digitaler Unterricht an kaufmännischen Schulen in Baden-Württemberg. Digitalkongress 2021 “Vernetzt!lernen und Lehren im Zeitalter der Digitalität”, Zentrum für Schulqualität und Lehrerbildung Baden-Württemberg (ZSL), online.
- Mayer, C., Gentner, S., Seifried, J., Deutscher, V. and Rausch, A. (2021). Digitaler Unterricht an kaufmännischen Schulen – Eine Charakterisierung der aktuellen Unterrichtspraxis auf Basis des SAMR-Modells. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Bamberg.
- Rausch, A., Gorshid, G. D., Ludwig, S., Mayer, C., Braunstein, A., Gentner, S., Deutscher, V. and Seifried, J. (2021). Dashboard usability testing der LUCA Office Simulation. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Bamberg, Germany.
- Rausch, A., Seifried, J., Deutscher, V., Winther, E., Brandt, S., Ludwig, S., Gentner, S., Mayer, C., Gorshid, G. D., Braunstein, A. and Paeßens, J. (2021). Fostering learning in a computer-based office simulation by problem-solving analytics (PSA). 19th Biennial EARLI Conference 2021: Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures, Göteborg, Sweden, Online.
- Gentner, S. and Zutavern, S. (2020). What if I leave? – Perspectives on knowledge sharing. 9th PDRnet Professional Development Research Networks, Antwerpen, Belgium.
- Zutavern, S., Seifried, J. and Gentner, S. (2020). Learning the ropes – analyzing the organizational onboarding process. EARLI SIG 14 Learning and Professional Development Conference 2020 (conference canceled), Barcelona, Spain, Canceled.
- Gentner, S., Ludwig, S., Braunstein, A., Mayer, C., Deutscher, V., Rausch, A. and Seifried, J. (2024). The digital office simulation LUCA from the perspective of teachers and learners: first findings of usability analyses. In Apprenticeships and the digital transition : modernising apprenticeships to meet digital skill needs (S. 102–117). Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
- Gentner, S., Birkle, S. and Seifried, J. (2023). Knowledge Sharing in der betrieblichen Praxis – Empirische Befunde einer Fallstudie bei einem mittelständischen IT-Dienstleister. In Organisation zwischen Theorie und Praxis : Jahrbuch der Sektion Organisationspädagogik (S. 183–197). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH.