Short Bio
After completing his training as a management assistant for freight forwarding and logistics services, Robert Mühldorfer pursued a Bachelor's and Master's degree in Business Education with a second major in History at the University of Mannheim. During his Master's studies, he gained initial teaching experience as an EQUL instructor at the Vocational School of Business I in Ludwigshafen. In addition, he served as a tutor for the seminar “Reflection on Vocational Learning Environments,” further enhancing his didactic skills.
Since February 2024, Robert Mühldorfer has been working as a research assistant at the Chair of Economic and Business Education, Professional Teaching and Learning. His research focuses on competence development, particularly examining how the explanatory skills of prospective teachers can be improved through the use of Virtual Reality.
Publications
- Mayer, C., Mühldorfer, R. and Seifried, J. (2024). Perceptions of immersion in a student-teacher course using an immersive virtual reality classroom. 2024 AERA Annual Meeting, Philadelphia, PA.
- Mayer, C., Mühldorfer, R. and Seifried, J. (2024). VR-gestützte Förderung der Erklärfähigkeit von Studierenden der Wirtschaftspädagogik. Jahrestagung 2024 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Dresden, Germany.
- Mühldorfer, R. (2024). Entwicklung fachdidaktischer Kompetenzen durch VR gestützte Reflexionsprozesse. Jahrestagung 2024 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Dresden, Germany.
- Mühldorfer, R., Mayer, C. and Seifried, J. (2024). VR-gestützte Förderung der Erklärkompetenz von Studierenden der Wirtschaftspädagogik. Tagung “Digitale Transformation für Schule und Lehrkräftebildung gestalten”, Kompetenzverbund lernen:digital, Potsdam, Germany.
- Seifried, J., Mühldorfer, R. and Mayer, C. (2024). Die Potenziale eines virtuellen Klassenzimmers für die Erklärfähigkeit von Lehramtsstudierenden. GEBF-Tagung 2024, 11. Jahrestagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung „Bildung verstehen – Partizipation erreichen – Transfer gestalten”, Potsdam, Germany.
- Mayer, C., Wiepke, A. and Mühldorfer, R. (2023). Impulsgesteuerte Unterrichtsgespräche im Virtual Reality (VR) Klassenzimmer – Eine Empirische Untersuchung zur Förderung (fach-)didaktischer Kompetenzen im Rahmen der Lehrerbildung mittels VR. 10. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Duisburg-Essen, Germany.