Towards an educational data literacy framework: enhancing the profiles of instructional designers and e-tutors of online and blended courses with new competences
New open access article published focussing Educational Data Literacy of professionals in the field of digitally supported education.
Putting learning back into learning analytics: actions for policy makers, researchers, and practitioners
New open access article published focussing on learning analytics for supporting learning and teaching. The findings of a Delphi study are reported and critically reflected toward policy recommendations.
New book published: Game-based Learning Across the Disciplines
The volume focuses on epistemological, theoretical and empirical issues of game-based learning in various disciplines. It encompasses questions of game design as well as instructional integration and organizational implementation of game-based learning across various disciplines and includes ...
Learning Factories 4.0 in technical vocational schools: can they foster competence development?
New open access article published focussing on subject-related technical and multidisciplinary digital competencies of technical vocational students change due to different levels of Learning Factory 4.0 interaction over time.
Auf einem Tisch liegen ein Laptop, ein Buch mit dem Titel "Narrative der Globalisierung" und ein aufgeschlagenes Buch mit Brille und Stift.
CfP: Artificial Intelligence Education in the Context of Work
If you are interested to contribute to the book project, we are asking you to submit a chapter proposal, including title, authors, affiliations, abstract describing the content of the chapter (max. 300 words), five keywords, three key references and a description of how the chapter fits the theme of ...
Neue Veröffentlichung: Learning Analytics zur Unter­stützung von Lernerfolg. Ausgewählte Ergebnisse einer systematischen Über­sichtsarbeit
Learning Analytics verwenden statische Daten von Lernenden und dynamische in Lernumgebungen gesammelte Daten über Aktivitäten (und den Kontext) des Lernenden, um diese in nahezu Echtzeit zu analysieren und zu visualisieren, mit dem Ziel der Modellierung und Optimierung von Lehr-Lernprozessen und ...
Neue Veröffentlichung: Zukunft der Arbeit mit intelligenten Maschinen: Implikationen der Künstlichen Intelligenz für die Berufsbildung
Die Substitution von Arbeit durch Maschinen beherrscht die öffentliche Diskussion verbunden mit der Frage, inwieweit Berufsprofile durch eine Automatisierung betroffen sind. Die Entwicklungen im Bereich der Künstlichen Intelligenz (KI) sind erstaunlich, im Anwendungs­feld häufig aber (noch) sehr ...
New book published: Game-based Learning Across the Disciplines
The volume focuses on epistemological, theoretical and empirical issues of game-based learning in various disciplines. It encompasses questions of game design as well as instructional integration and organizational implementation of game-based learning across various disciplines and includes ...
Exploring Well-being at Work—An Interview Study on How IT Professionals Perceive Their Workplace
Im Themenspezial „Well-being in Organizations“ der Zeitschrift Frontiers in Psychology berichten Stefanie Zutavern und Jürgen Seifried über Forschungs­ergebnisse zum Wohlbefinden am Arbeits­platz.
Professor Ifenthaler hält Hauptvertrag an der INFOS 2021
Im Rahmen der 19. Fach­tagung des Fach­ausschusses Informatische Bildung in Schulen der Gesellschaft für Informatik (INFOS 2021) hält Professor Ifenthaler am 10. September 2021 den Hauptvortrag mit Fokus auf eine ganzheitliche Schul­entwicklung mittels Learning Analytics.