Unsere Forschungstätigkeit in der Übersicht
Unser gegenwärtiges Forschungsinteresse richtet sich vor allem auf folgende Themenbereiche:
- Strategische Erneuerung und Transformation (insb. Mergers & Acquisitions und Desinvestitionen)
- Erfolgswirksamkeit von „Tools“ und Praktiken zur Strategieentwicklung und Strategieimplementierung
- Strategisches Entscheidungsverhalten
- Corporate Governance und Compliance: Verantwortliches Management von Unternehmensgruppen
- Aktive Investoren („Shareholder Activism“)
Zu diesen Themen sind bereits zahlreiche Beiträge in renommierten internationalen Fachzeitschriften wie Academy of Management Journal, Corporate Governance: An International Review, Journal of Management, Journal of Management Studies, Organization Science, Strategic Management Journal oder Strategic Organization erschienen. Darüber hinaus wurde die Forschungstätigkeit des Lehrstuhls mit unterschiedlichen nationalen und internationalen Auszeichnungen gewürdigt (u.a. durch die Academy of Management, durch die Strategic Management Society, durch die Latsis Foundation und die Universität St. Gallen).
Ausgewählte Publikationen
- Brauer, M. und Binder, P. D. (2024). The effectiveness of verbal mimicry in activist hedge fund campaigns. Journal of Management : JOM, 1–32.
- Brauer, M. und Vandepoele, L. (2024). Managing the “downside” of downsizing: Firms' impression offsetting around downsizing announcements. Journal of Management Studies : JMS, 61, 3684-3716.
- Brauer, M., Wiersema, M. und Binder, P. D. (2023). „Dear CEO and board“: how activist investors' confidence in tone influences campaign success. Organization Science, 34, 1487-1508.
- Wecker, B. und Brauer, M. (2023). Misbehave like nobody’s watching? Investor attention to corporate misconduct and its implications. In , (S. ). Academy of Management Annual Meeting Proceedings, Academy of Management: Chicago, IL.
- Mertens, M. J. und Brauer, M. (2024). Just look! How visual impression management facilitates activist hedge fund campaign success. 44th Annual Conference of the Strategic Management Society, SMS, Istanbul, Turkey.
- Mertens, M. J. und Brauer, M. (2024). Just look! How visual impression management facilitates activist hedge fund campaign success. 40th EGOS Colloquium (European Group for Organization Studies) 2024, Milano, Italy.
- Mertens, M. J. und Brauer, M. (2024). Just look! How visual impression management facilitates activist hedge fund campaign success. BERD@NFDI Research Symposium 2024, Mannheim, Germany.
- Mertens, M. J. und Brauer, M. (2024). Just look! How visual impression management facilitates activist hedge fund campaign success. 84th Annual Academic Conference of theVerband der Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer für Betriebswirtschaft (VHB), Entrepreneurship, Digitalization, Sustainability, Lüneburg, Germnay.
- Mertens, M. J. und Brauer, M. (2024). The Power of visuals: How visual impression management facilitates activist hedge fund campaign success. 4th International Conference of the Global Research Foundation for Corporate Governance 2024, London, UK.
- Brauer, M., Block, J. und Moritz, A. (2023). Dismissed! Exploratory insights into the relative importance of selection criteria in M&A target screening processes. SMS 43rd Annual Conference, Toronto, Canada.
- Brauer, M. und Miller, C. C. (2023). The interplay between procedural rationality and political behavior in strategic decision making. SMS 43rd Annual Conference, Toronto, Canada.
- Brauer, M., Hoisl, K. und Jerusalem, M. (2021). Searching for the gem: The influence of target knowledge distinctiveness on acquisition likelihood and premium. SMS 41st Annual Conference, Online.
- Wecker, B. und Brauer, M. (2021). Investor response to firm recidivism: an expectancy violations theory perspective. Society and Organizations Institute (S&O) Research Day 2021, Paris, France, Online.
- Wecker, B. und Brauer, M. (2020). Investor response to firm recidivism: An expectancy violations theory perspective. 36th EGOS Colloquium, European Group of Organizational Studies, Online.
- Müller-Stewens, G. und Brauer, M. (2020). Corporate Strategy : Wege zur nachhaltigen Wertsteigerung. Stuttgart: Schäffer-Poeschel.
- Wecker, B. und Brauer, M. (2023). „Crowd contamination“? Spillover effects in the context of misconduct allegations. In Organizational wrongdoing as the „foundational“ grand challenge : consequences and impact (S. 53–72). Bingley [u.a.]: Emerald.