Skip to main navigation
Skip to page content
Skip to footer
University
University
Information for ...
Information for ...
Prospective Students
First-Year Students
Students
Researchers and Teachers
Employees
Alumni
Journalists
Search
×
Accessibility
DE
/
EN
Chair
Team
Prof. Dr. Carmela Aprea
Belinda Rothermel
Ronja Baginski
Clara Vonhof
Merve Suna
Nina Sarochan
Assistants
External Doctoral Students
Max Lohner
Martin Seyfer
Jasmin Engelhardt
Sarah Würges
Teaching
Research
Research Focus
Research Projects
Selected Publications
MIFE
AARL-BS
Menu
×
Business School
Area Economic and Business Education
Aprea
Team
Ronja Baginski
Ronja Baginski, M.Sc.
Academic Staff Member
Profile
University of Mannheim
Business School
L 4, 1 – Room 005
68161 Mannheim
Phone:
+49 621 181-1483
E-mail:
ronja.baginski
mail-
uni-mannheim.de
ORCID iD:
0000-0002-5246-1840
Consultation hour(s):
on appointment with the office
Credit: Katrin Glückler
Publications
Articles
Research Papers
Conference Presentations
Schütz, J., Übelmesser, S., Baginski, R. & Aprea, C. (2023).
Pension reform preferences in Germany: Does information matter?
European Journal of Political Economy, 80
(Article 102476), 1–32. https://doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2023.102476
Übelmesser, S., Schütz, J., Baginski, R. & Aprea, C. (2023).
Coronakrise: Auswirkungen auf die finanziellen Entscheidungen und Folgen für die Altersvorsorge
.
Impuls, 2023
(11), 1–4.
Stumpf, E., Schütz, J., Übelmesser, S., Baginski, R. & Aprea, C. (2024).
Beliefs about demographic change: How well are individuals informed?
Jena Economics Research Papers
, 2024,003. Jena: Friedrich-Schiller-Universität.
Schütz, J., Übelmesser, S., Baginski, R. & Aprea, C. (2022).
Pension reform preferences in Germany: Does information matter?
CESifo Working Papers
, 10072. München: Munich Society for the Promotion of Economic Research.
Aprea, C., Baginski, R., Frick, S., Schütz, J. & Übelmesser, S. (2024).
Development and validation of a test measuring the understanding of pension systems
.
Financial Literacy Research, Pathways to becoming financially competent, Academic conference
, Brussels, Belgium.
Baginski, R. (2024).
Entwicklung und Validierung eines Tests zur Messung des Rentensystemverständnisses in Deutschland
.
FNA-Graduiertenkolloquium 2024
, Berlin, Germany.
Suna, M., Baginski, R. & Aprea, C. (2024).
Pension as a learning object: Design, testing and evaluation of a game-based learning environment
.
JURE 2024 conference
, Sevilla, Spain.
Aprea, C., Baginski, R., Suna, M., Schütz, J. & Übelmesser, S. (2023).
Alterssicherung als Lerngegenstand für junge Erwachsene: Demonstration der spiel-basierten Lernumgebung „Rentenrallye“
.
FIS-Forum 2023: Sozialpolitik für die nächste(n) Generation(en)
, Berlin, Germany.
Aprea, C., Übelmesser, S., Baginski, R. & Schütz, J. (2023).
Verständnis des deutschen Alterssicherungssystem sowie wahrgenommene Reformnotwendigkeit und Reformpräferenzen im intergenerationalen Vergleich
.
FIS-Forum 2023: Sozialpolitik für die nächste(n) Generation(en)
, Berlin, Germany.
Baginski, R. (2023).
Entwicklung und Validierung eines Tests zur Messung des Verständnisses in Bezug auf das deutsche Altersvorsorgesystem
.
FNA-Graduiertenkolloquium 2023
, Berlin, Germany.
Baginski, R., Aprea, C., Frick, S., Übelmesser, S. & Schütz, J. (2023).
Development and validation of a test instrument measuring the understanding of pension systems
.
MIFE Early Career Workshop, Mannheim Institute for Financial Education
, Mannheim.
Suna, M., Baginski, R. & Aprea, C. (2023).
Altersvorsorge als Lerngegenstand: Design, Erprobung und Evaluation einer spielbasierten Lernumgebung
.
Jahrestagung 2023 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
, Flensburg, Germany.
Baginski, R. (2022).
Die Rentenrallye: Design, Erprobung und Evaluation einer gamifizierten Lernumgebung zum Thema Altersvorsorge
.
FNA-Graduiertenkolloquium 2022
, Online.
Baginski, R. & Aprea, C. (2022).
Entwicklung und Validierung eines Instruments zur Messung des Verständnisses zur Altersvorsorge in Deutschland
.
Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik 2022 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
, Freiburg, Germany.
Aprea, C. & Baginski, R. (2021).
Alles auf Neu? – Zukunftsvorstellungen junger Erwachsener zur Welt nach Corona
.
Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik 2021 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft
, Online.
Baginski, R. (2021).
Lay conceptions of old age provision in Germany: An interview study on understanding and attitudes
.
Early Career Workshop des Mannheim Institute for Financial Education (MIFE)
, Online.
Baginski, R., Schultheis, J. & Aprea, C. (2021).
Young adults’ intuitive conceptions of the pension system in Germany: An interview study
.
19th Biennial EARLI Conference 2021: Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures
, Online.
Baginski, R. & Schütz, J. (2021).
Ausgewählte Aspekte zu Verständnis und Haltungen der Altersvorsorge in Deutschland: Präferenzen für Reformen in der gesetzlichen Rentenversicherung
.
FNA-Graduiertenkolloquium 2021
, Online.
Aprea, C., Schultheis, J. & Baginski, R. (2020).
(Fehl-)Konzepte von jungen Erwachsenen zum System der Altersvorsorge in Deutschland: eine Interviewstudie
.
Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik 2020 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft
, Online.
Aprea, C., Übelmesser, S., Baginski, R. & Schütz, J. (2019).
Verständnis und Haltungen zur Altersvorsorge in Deutschland: Ausprägungen und Auswirkungen auf vorsorgebezogenes Verhalten (VHAlt)
.
3. FIS Forum Dialog, Strategie und Vernetzung
, Berlin, Germany.
In order to improve performance and enhance the user experience for the visitors to our website, we use cookies and store anonymous usage data. For more information please read our
privacy policy
.
Allow
Reject
Tracking cookies are currently allowed.
Do not allow tracking cookies
Tracking cookies are currently not allowed.
Allow tracking cookies