Credit: Katrin Glückler
Publications
- Schütz, J., Übelmesser, S., Baginski, R. & Aprea, C. (2023). Pension reform preferences in Germany: Does information matter? European Journal of Political Economy, 80(Article 102476), 1–32. https://doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2023.102476
- Übelmesser, S., Schütz, J., Baginski, R. & Aprea, C. (2023). Coronakrise: Auswirkungen auf die finanziellen Entscheidungen und Folgen für die Altersvorsorge. Impuls, 2023(11), 1–4.
- Stumpf, E., Schütz, J., Übelmesser, S., Baginski, R. & Aprea, C. (2024). Beliefs about demographic change: How well are individuals informed? Jena Economics Research Papers, 2024,003. Jena: Friedrich-Schiller-Universität.
- Schütz, J., Übelmesser, S., Baginski, R. & Aprea, C. (2022). Pension reform preferences in Germany: Does information matter? CESifo Working Papers, 10072. München: Munich Society for the Promotion of Economic Research.
- Aprea, C., Baginski, R., Frick, S., Schütz, J. & Übelmesser, S. (2024). Development and validation of a test measuring the understanding of pension systems. Financial Literacy Research, Pathways to becoming financially competent, Academic conference, Brussels, Belgium.
- Baginski, R. (2024). Development and validation of a test measuring pension system understanding. BMBF-Workshop „Financial Education in the Stages of Lifelong Learning”, Berlin, Germany.
- Baginski, R. (2024). Entwicklung und Validierung eines Tests zur Messung des Rentensystemverständnisses in Deutschland. FNA-Graduiertenkolloquium 2024, Berlin, Germany.
- Baginski, R. & Aprea, C. (2024). Lay conceptions of the German pension system. 13th International Conference on Conceptual Change 2024, EARLI SIG 03, Munich, Germany.
- Baginski, R., Aprea, C. & Frick, S. (2024). Entwicklung und Validierung eines Tests zur Messung des Rentensystemverständnisses in Deutschland. Jahrestagung 2024 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Dresden, Germany.
- Suna, M., Baginski, R. & Aprea, C. (2024). Pension as a learning object: Design, testing and evaluation of a game-based learning environment. JURE 2024 conference, Sevilla, Spain.
- Suna, M., Baginski, R. & Aprea, C. (2024). Pension as a learning object: Design, testing and evaluation of a gamified learning environment. BMBF-Workshop „Financial Education in the Stages of Lifelong Learning”, Berlin, Germany.
- Aprea, C., Baginski, R., Suna, M., Schütz, J. & Übelmesser, S. (2023). Alterssicherung als Lerngegenstand für junge Erwachsene: Demonstration der spiel-basierten Lernumgebung „Rentenrallye“. FIS-Forum 2023: Sozialpolitik für die nächste(n) Generation(en), Berlin, Germany.
- Aprea, C., Übelmesser, S., Baginski, R. & Schütz, J. (2023). Verständnis des deutschen Alterssicherungssystem sowie wahrgenommene Reformnotwendigkeit und Reformpräferenzen im intergenerationalen Vergleich. FIS-Forum 2023: Sozialpolitik für die nächste(n) Generation(en), Berlin, Germany.
- Baginski, R. (2023). Entwicklung und Validierung eines Tests zur Messung des Verständnisses in Bezug auf das deutsche Altersvorsorgesystem. FNA-Graduiertenkolloquium 2023, Berlin, Germany.
- Baginski, R., Aprea, C., Frick, S., Übelmesser, S. & Schütz, J. (2023). Development and validation of a test instrument measuring the understanding of pension systems. MIFE Early Career Workshop, Mannheim Institute for Financial Education, Mannheim.
- Suna, M., Baginski, R. & Aprea, C. (2023). Altersvorsorge als Lerngegenstand: Design, Erprobung und Evaluation einer spielbasierten Lernumgebung. Jahrestagung 2023 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Flensburg, Germany.
- Baginski, R. (2022). Die Rentenrallye: Design, Erprobung und Evaluation einer gamifizierten Lernumgebung zum Thema Altersvorsorge. FNA-Graduiertenkolloquium 2022, Online.
- Baginski, R. & Aprea, C. (2022). Entwicklung und Validierung eines Instruments zur Messung des Verständnisses zur Altersvorsorge in Deutschland. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik 2022 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Freiburg, Germany.
- Aprea, C. & Baginski, R. (2021). Alles auf Neu? – Zukunftsvorstellungen junger Erwachsener zur Welt nach Corona. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik 2021 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Online.
- Baginski, R. (2021). Lay conceptions of old age provision in Germany: An interview study on understanding and attitudes. Early Career Workshop des Mannheim Institute for Financial Education (MIFE), Online.
- Baginski, R., Schultheis, J. & Aprea, C. (2021). Young adults’ intuitive conceptions of the pension system in Germany: An interview study. 19th Biennial EARLI Conference 2021: Education and Citizenship: Learning and Instruction and the Shaping of Futures, Online.
- Baginski, R. & Schütz, J. (2021). Ausgewählte Aspekte zu Verständnis und Haltungen der Altersvorsorge in Deutschland: Präferenzen für Reformen in der gesetzlichen Rentenversicherung. FNA-Graduiertenkolloquium 2021, Online.
- Aprea, C., Schultheis, J. & Baginski, R. (2020). (Fehl-)Konzepte von jungen Erwachsenen zum System der Altersvorsorge in Deutschland: eine Interviewstudie. Jahrestagung der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik 2020 der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft, Online.