New publication: Learning analytics for school and system management
The contribution provides an overview of the different possible uses of learning analytics to manage higher education institutions and provide information to decision-makers on a variety of governance and organisational processes from forecasting future education to productivity enhancements.
Professor Ifenthaler speaks at OECD Conference
Digitalisation is transforming societies, providing new opportunities to improve education in the classroom, enhance the management of education systems, but also to consider innovative models of delivery. The conference will highlight advances in educational technology based on artificial ...
Professor Ifenthaler presents Keynote at the International Conference on Open and Innovative Education 2021
Open and innovative education has been rapidly developing and increasingly practised, in all higher education institutions (both conventional and online universities/colleges). Education is becoming, and should keep being innovative in various aspects, such as delivery modes, curricula, and learner ...
Professor Ifenthaler im Beirat von D²L² an der Fern­universität Hagen
Der Forschungs­schwerpunkt D²L² „Digitalisierung, Diversität und Lebens­langes Lernen. Konsequenzen für die Hochschul­bildung” beschäftigt sich mit einer Frage, die hochaktuell für die gesamte Hochschul­landschaft ist: Was sind die Konsequenzen und Rahmenbedingungen der Digitalisierung?
CfP: Special Section on Analytics for Game-based Learning
This special issue in the Journal of Learning Analytics intends to bring diverse perspectives and approaches for the topic of learning analytics for game-based learning and assessment to highlight the current state of the field.
Professor Ifenthaler hält Keynote im Rahmen der LEARNTEC xChange
Die LEARNTEC – Europa größte Veranstaltung für digitale Bildung in Schule, Hochschule und Beruf – veranstaltet vom 22. bis 24. Juni 2021 eine zweite Ausgabe ihres Online-Formats LEARNTEC xChange. Die Keynote am 24. Juni 2021 um 10:00 Uhr fokussiert die Bildungs­daten­kompetenz für die E-Learning ...
Fragen der Lehrer*innenbildung im Kontext leistungs­bezogener Heterogenität und Mehrsprachigkeit
Professor Seifried ist Mit-Herausgeber eines Sammelbandes zu Fragen der Lehrer*innenbildung im Kontext leistungs­bezogener Heterogenität und Mehrsprachigkeit
Drei Studentinnen sitzen mit ihren Laptops an einem Tisch und lernen gemeinsam.
Interview zum BMBF Projekt STELA Studien­erfolg mit Learning Analytics
Das Projekt STELA untersuchte, ob mittels sozio-technologischer Ansätze, mithilfe derer Bildungs­daten zum Verständnis und zur Optimierung von Lern-Lehr-Prozessen und Lernumgebungen analysiert werden, der Lernerfolg an Hochschulen nachhaltig unterstützt werden kann. Im Interview berichtet ...
Investigating prompts for supporting students' self-regulation – A remaining challenge for learning analytics approaches?
New article published focussing on learning analytics and their opportunity to support self-regulation in higher education.
Multidisciplinary digital competencies of pre-service vocational teachers
New open access article focussing on multidisciplinary digital competencies required for future vocational teachers.