Forschungsschwerpunkte
Ziel des Lehrstuhls für Allgemeine Betriebswirtschaftslehre, Public & Nonprofit Management ist es, durch wissenschaftlich hochwertige Grundlagenforschung, angewandte Forschung und Auftragsforschung Erkenntnisse zum professionellen Management in gemeinwohlorientierten Organisationen zu generieren und mittels Publikationen weiterzugeben.
Grundlage hierfür ist eine Theorie geleitete empirische Forschung zum professionellen Management von gemeinwohlorientierten Organisationen des öffentlichen sowie Dritten (zivilgesellschaftlichen) Sektors. Hierfür wenden wir sowohl quantitativ- als auch qualitativ-empirische Forschungsmethoden an.
Ausgewählte Forschungsprojekte
Ausgewählte Publikationen
- Englert, B., Sievert, M., Helmig, B. und Jansen, K. (2024). The incongruity of misfit: A systematic literature review and research agenda. Human Relations, 77, 1306-1332.
- Henninger, M., Rottler, M. und Helmig, B. (2024). Under pressure: Social information on reference groups and its influence on volunteering intention—a survey experiment. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 53, 510–535.
- Pinz, A., Englert, B. und Helmig, B. (2024). Organizing logic multiplicity in hybrid organizations: The role of organizational culture. Nonprofit Management & Leadership, 35, 353–378.
- Sievert, M. und Bruder, J. (2024). Unpacking the effects of burdensome state actions on citizens' policy perceptions. Public Administration, 102, 915–935.
- Sievert, M. (2023). The limited impact of reference groups' symbolic gender representation on willingness to coproduce. Public Administration Review : PAR, 83, 587–602.
- Herzum, J., Sievert, M. und Helmig, B. (2022). Effects of corporate environmental activities on evaluators' propriety beliefs. Academy of Management Proceedings, 2022.
- Keppeler, F., Sievert, M. und Jilke, S. (2022). Increasing COVID-19 vaccination intentions: a field experiment on psychological ownership. Behavioural Public Policy : BPP, 1–20.
- Sievert, M., Vogel, D. und Feeney, M. K. (2022). Formalization and administrative burden as obstacles to employee recruitment: Consequences for the public sector. Review of Public Personnel Administration, 42, 3–30.
- Waerder, R., Thimmel, S., Englert, B. und Helmig, B. (2022). The Role of nonprofit–private collaboration for nonprofits’ organizational resilience. Voluntas : International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 33, 672–684.
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- Sievert, M. (2021). A replication of „Representative bureaucracy and the willingness to coproduce“. Public Administration, 99, 616–632.
- Englert, B., Helmig, B. und Thaler, J. (2020). Fit themes in volunteering: How do volunteers perceive person-environment fit. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 49, 336–356.
- Englert, B., Thaler, J. und Helmig, B. (2020). Bindung von Freiwilligen: Zur Rolle der Person-Umwelt-Passung. Personal Quarterly, 72, 11–15.
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- Pinz, A., Friedrich-Schieback, M. und Thaler, J. (2020). Does ownership influence the relationship between staff turnover and performance? An empirical inverstigation in non-profit and for-profit-microfinance organisations. Accounting, Finance & Governance Review : AFGR, 26, 19–36.
- Sievert, M., Vogel, D., Reinders, T. und Ahmed, W. (2020). The power of conformity in citizens’ blame: Evidence from a survey experiment. Public Performance & Management Review, 43, 53–80.
- Gross, H. P. und Rottler, M. (2019). Nonprofits’ internal marketing and its influence on volunteers’ experiences and behavior: A multiple mediation analysis. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 48, 388–416.
- Helmig, B., Pinz, A., Englert, B. und Meiser, F (2019). Organizational commitment in international public administrations: The role of public service motivation and person-organization fit. Zeitschrift für öffentliche und gemeinwirtschaftliche Unternehmen : ZögU, 42, 121–137.
- Wallmeier, F., Helmig, B. und Feeney, M. K. (2019). Knowledge construction in public administration: A discourse analysis of public value. Public Administration Review : PAR, 79, 488–499.
- Englert, B. und Helmig, B. (2018). Volunteer performance in the light of organizational success: A systematic literature review. Voluntas : International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 29, 1–28.
- Pinz, A., Roudyani, N. und Thaler, J. (2018). Public-private partnerships as instruments to achieve sustainability-related objectives: the state of the art and a research agenda. Public Management Review, 20, 1–22.
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- Helmig, B., Ingerfurth, S. und Pinz, A. (2014). Success and failure of nonprofit organizations: theoretical foundations, empirical evidence, and future research. Voluntas : International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 25, 1509-1538.
- Rupp, C., Kern, S. und Helmig, B. (2014). Segmenting Nonprofit Stakeholders to Enable Successful Relationship Marketing: A Review. International Journal of Nonprofit & Voluntary Sector Marketing, 19, 76–91.
- Boenigk, S. und Helmig, B. (2013). Why do Donors Donate? Examining the Effects of Organizational Identification and Identity Salience on the Relationships among Satisfaction, Loyalty and Donation Behavior. Journal of Service Research : JSR, 16, 533–548.
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