Contents
Jedes Semester wird ein Schwerpunktthema aus dem Bereich Nonprofit Management ausgewählt und diskutiert. Dies geschieht durch die Bearbeitung wissenschaftlicher Texte, praxisnaher Fallstudien sowie von Kurzprojekten.
Learning outcomes
Die Studierenden sollen nach Abschluss des Moduls in der Lage sein, Rahmenbedingungen und theoretische Grundlagen des Nonprofit Management bezüglich des Schwerpunktthemas zu erklären, Management-Herausforderungen im gewählten Schwerpunktthema kritisch zu diskutieren und wissenschaftliche Artikel kritisch zu lesen. Des Weiteren sollen Schlüsselqualifikationen wie Präsentationskompetenz, Arbeiten mit wissenschaftlichen Texten und Teamkompetenz erworben werden.
Necessary prerequisites
–
Recommended prerequisites
Helmig, B. & Boenigk, S (2020). Nonprofit Management. 2. Aufl. München: Vahlen.
Forms of teaching and learning | Contact hours | Independent study time |
---|---|---|
Seminar | 2 SWS | 15 SWS |
ECTS credits | 6 |
Graded | yes |
Workload | 180h |
Language | English |
Form of assessment | Präsentation (25%) und schriftliche Ausarbeitung (75%, 12 S. Seminararbeit) |
Restricted admission | no |
Further information | – |
Examiner Performing lecturer | Prof. Dr. Bernd Helmig Ludwig Uhl |
Frequency of offering | Fall semester |
Duration of module | 1 semester |
Range of application | M.Sc. MMM, M.Sc. WiPäd, M.Sc. VWL, M.Sc. Wirt. Inf., LL.M., MAKUWI |
Preliminary course work | – |
Program-specific Competency Goals | CG 1, CG 2, CG 3, CG 4 |
Literature | Helmig, B., Ingerfurth, S., & Pinz, A. (2014). Success and failure of nonprofit organizations: theoretical foundations, empirical evidence, and future research. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 25, 1509-1538. |
Course outline | Block 1: Theoretical background on special topic Block 2: Presentations and discussions of current scientific work on special topic Block 3: Practitioner guest lecture and simulation Block 4: Bridging theory and practice through use case analysis and poster presentation Each block may contain multiple sessions. More information can be found in the syllabus on the chair’s website. |