DE / EN

Lehr­stuhl für Wirtschafts­pädagogik – Learning, Design & Technology

Prof. Dr. Dirk Ifenthaler

Prof. Dr. Dirk Ifenthaler

Unsere Forscher­gruppe beschäftigt sich mit Lernen und Lehren in Schule, Hochschule und Weiterbildung mit folgenden Schwerpunkten:

Möglichkeiten und Herausforderungen digitaler Medien und Technologien im Bildungs­kontext

  • Technology Integration in Classroom Settings (u.a., Ifenthaler & Schweinbenz, 2013, 2016)
  • First-year Students (u.a., Mah & Ifenthaler, 2017, 2018, 2020)
  • Automated Semantic Assessment and Feedback (u.a., Ifenthaler 2014)
  • Design, Assessment, and Analytics of Serious Games (u.a., Loh, Sheng, & Ifenthaler, 2015; Ge & Ifenthaler, 2017; Ifenthaler & Kim; 2019; Delcker & Ifenthaler, 2020)
  • Massive Open Online Courses (e.g., Egloffstein, Koegler, & Ifenthaler, 2019; Egloffstein & Ifenthaler, 2017)

Data Analytics zur Unterstützung von Lern- und Lehr­prozessen

  • Learning Analytics Frameworks (u.a., Ifenthaler, 2015, 2017; Ifenthaler, Yau, & Mah, 2019; Ifenthaler & Yau, 2020; Yau & Ifenthaler, 2020)
  • Learning Analytics Design (u.a., Ifenthaler 2017; Ifenthaler, Gibson, & Dobozy, 2019)
  • Learning Analytics Dashboards and Support (u.a., Klasen & Ifenthaler, 2019; Schumacher & Ifenthaler, 2018)
  • Ethics and Privacy in Learning Analytics (u.a., Ifenthaler & Schumacher, 2016, 2019)
  • Educational Data Literacy (u.a., Gibson & Ifenthaler, 2017)

Change Management in Bildungs­organisationen

  • School and Curriclum Development (u.a., Gosper & Ifenthaler, 2014)
  • Digitization of Organisations (u.a., Ifenthaler & Egloffstein, 2020)
  • Readiness of Organisations for Learning Analytics (u.a., Ifenthaler, 2020)

Mehr lesen

Aktuelles

Towards an educational data literacy framework: enhancing the profiles of instructional designers and e-tutors of online and blended courses with new competences
New open access article published focussing Educational Data Literacy of professionals in the field of digitally supported education.
Putting learning back into learning analytics: actions for policy makers, researchers, and practitioners
New open access article published focussing on learning analytics for supporting learning and teaching. The findings of a Delphi study are reported and critically reflected toward policy recommendations.
Learning Factories 4.0 in technical vocational schools: can they foster competence development?
New open access article published focussing on subject-related technical and multidisciplinary digital competencies of technical vocational students change due to different levels of Learning Factory 4.0 interaction over time.
CfP: Artificial Intelligence Education in the Context of Work
If you are interested to contribute to the book project, we are asking you to submit a chapter proposal, including title, authors, affiliations, abstract describing the content of the chapter (max. 300 words), five keywords, three key references and a description of how the chapter fits the theme of ...
Neue Veröffentlichung: Learning Analytics zur Unterstützung von Lernerfolg. Ausgewählte Ergebnisse einer systematischen Übersichtsarbeit
Learning Analytics verwenden statische Daten von Lernenden und dynamische in Lernumgebungen gesammelte Daten über Aktivitäten (und den Kontext) des Lernenden, um diese in nahezu Echtzeit zu analysieren und zu visualisieren, mit dem Ziel der Modellierung und Optimierung von Lehr-Lernprozessen und ...

Der Lehr­stuhl im Überblick

Team

Lernen Sie das Lehr­stuhl-Team kennen.

Forschung

Hier finden Sie eine Übersicht über laufende Forschungs­projekte.

Lehre

Erhalten Sie einen Einblick in Veranstaltungen, die von unserem Lehr­stuhl betreut werden.

Stellenangebote

Karriere­möglichkeiten und Stellen­ausschreibungen am Lehr­stuhl für Technologie­basiertes Instruktions­design.