Lehr­stuhl für Wirtschafts­pädagogik - Learning, Design & Technology

Prof. Dr. Dirk Ifenthaler

Prof. Dr. Dirk Ifenthaler

Das Aufkommen digitaler Technologie war eine Revolution für die moderne Informations­gesellschaft und für viele Aspekte des täglichen Lebens. Im Bereich von Lernen und Lehren hatte digitale Technologie einen Einfluss auf die Art und Weise wie Menschen lernen. Die Vorteile technologiegestützter Lehr- und Lernprozesse umfassen z.B. die freie Einteilung von Lernaktivitäten, angepasste Unterstützung und personalisierte Lernumgebungen.

Unsere Forschungs­gruppe konzentriert sich in diesem, sich schnell weiterentwickelnden Feld auf die Bereiche Lernen, Design und Technologie. 

Vor allem die folgenden Themen sind für uns von besonderer Bedeutung:

  • Learning Analytics (e.g., Ifenthaler, 2015a)
  • Technology Integration in Classroom Settings, e.g., iPads (e.g., Ifenthaler & Schweinbenz, 2013)
  • First-year Higher Education Students (e.g., Mah & Ifenthaler, 2017 & 2018)
  • School and Curriculum Development (e.g., Gosper & Ifenthaler, 2014)
  • Automated Semantic Assessment and Feedback (e.g., Ifenthaler 2014)
  • Design, Assessment, and Analytics of Serious Games (e.g., Loh, Sheng, & Ifenthaler, 2015)
  • Massive Open Online Courses (e.g., Ifenthaler & Schumacher, in press)
  • STEAM Education (e.g., Ge, Ifenthaler, & Spector, 2015)

Mehr lesen

Aktuelles

National Policies and Educational Technology: a Synopsis of Trends and Perspectives from Five Countries

Through a synopsis of the trends and perspectives on educational technology in five countries by using the STEEP (social, technological, economic, environmental and political) framework, the authors discuss the direct influence of national policies on educational technology implementation and research, the constraints of the local STEEP elements of culture on the adoption of and research on innovation and change, and the strategies and reforms that different countries have adopted to prepare the next generation for the constantly changing, globalized twenty-first century.

Professor Ifenthaler established new Book Series on Data Science in Learning and Teaching

This Springer book series highlights the latest developments of analytics for learning and teaching as well as providing an arena for the further development of this rapidly developing field.

Professor Ifenthaler Senior Editor in Journal of Applied Research in Higher Education

Professor Ifenthaler joins the Journal of Applied Research in Higher Education as new Senior Editor. Higher education around the world has become a major topic of discussion, debate, and controversy, as a range of political, economic, social, and technological pressures result in a myriad of changes at all levels. But the quality and quantity of critical dialogue and research and their relations­hip with practice remains limited.

New Book published: Utilizing Learning Analytics to Support Study Success

This book features contributions from distinguished international researchers, emphasises theoretical perspectives, innovative technologies, implementation, and assessment strategies for learning analytics in higher education, as well as highlights case studies that show innovative approaches of learning analytics in higher education

Der Lehr­stuhl im Überblick

Foto: Benjamin Ebner
Team

Lernen Sie das Lehr­stuhl-Team kennen.

Foto: Felix Zeiffer
Forschung

Hier finden Sie eine Übersicht über laufende Forschungs­projekte.

Foto: Felix Zeiffer
Lehre

Erhalten Sie einen Einblick in Veranstaltungen, die von unserem Lehr­stuhl betreut werden.

Foto: Felix Zeiffer
Stellenangebote

Karriere­möglichkeiten und Stellen­ausschreibungen am Lehr­stuhl für Technologie­basiertes Instruktions­design.