DE / EN

Lehr­stuhl für Wirtschafts­pädagogik – Learning, Design & Technology

Prof. Dr. Dirk Ifenthaler

Prof. Dr. Dirk Ifenthaler

Unsere Forscher­gruppe beschäftigt sich mit Lernen und Lehren in Schule, Hochschule und Weiterbildung mit folgenden Schwerpunkten:

Möglichkeiten und Herausforderungen digitaler Medien und Technologien im Bildungs­kontext

  • Technology Integration in Classroom Settings (u.a., Ifenthaler & Schweinbenz, 2013, 2016)
  • First-year Students (u.a., Mah & Ifenthaler, 2017, 2018, 2020)
  • Automated Semantic Assessment and Feedback (u.a., Ifenthaler 2014)
  • Design, Assessment, and Analytics of Serious Games (u.a., Loh, Sheng, & Ifenthaler, 2015; Ge & Ifenthaler, 2017; Ifenthaler & Kim; 2019; Delcker & Ifenthaler, 2020)
  • Massive Open Online Courses (e.g., Egloffstein, Koegler, & Ifenthaler, 2019; Egloffstein & Ifenthaler, 2017)

Data Analytics zur Unterstützung von Lern- und Lehr­prozessen

  • Learning Analytics Frameworks (u.a., Ifenthaler, 2015, 2017; Ifenthaler, Yau, & Mah, 2019; Ifenthaler & Yau, 2020; Yau & Ifenthaler, 2020)
  • Learning Analytics Design (u.a., Ifenthaler 2017; Ifenthaler, Gibson, & Dobozy, 2019)
  • Learning Analytics Dashboards and Support (u.a., Klasen & Ifenthaler, 2019; Schumacher & Ifenthaler, 2018)
  • Ethics and Privacy in Learning Analytics (u.a., Ifenthaler & Schumacher, 2016, 2019)
  • Educational Data Literacy (u.a., Gibson & Ifenthaler, 2017)

Change Management in Bildungs­organisationen

  • School and Curriclum Development (u.a., Gosper & Ifenthaler, 2014)
  • Digitization of Organisations (u.a., Ifenthaler & Egloffstein, 2020)
  • Readiness of Organisations for Learning Analytics (u.a., Ifenthaler, 2020)

Mehr lesen

Aktuelles

Professor Ifenthaler joins Educational Technology & Society (ET&S) as Editor-in-Chief
Starting in January 2023, Professor Ifenthaler joins Educational Technology & Society (ET&S) as Editor-in-Chief. Educational Technology & Society (ET&S) has an Impact Factor of 3.522 and 5-Year impact factor of 4.369 according to Thomson Scientific 2022 Journal Citation Report.
Open and Inclusive Educational Practice in the Digital World
New edited volume published which presents cutting edge research from CELDA 2021 conference.
Klausureinsicht HWS2022, 1. Termin LS Ifenthaler
Die Klausureinsicht für Kurse im HWS2022, 1. Termin findet am 18. Januar 2023 um 09:00 Uhr in einer digitalen Sprechstunde statt.
Analytics for Game-Based Learning
New Special Section in the Journal of Learning Analytics published, including an open access editorial introduction by the Guest Editors with Professor Ifenthaler.
Adoption of Learing Analytics
New handbook contribution published which explores the adoption of learning analytics within educational organizations.
Themen­bereiche Bachelor­arbeiten im FSS2023
Die Themen­bereiche und Beispiele von Titeln vergangener Bachlorarbeiten können aus der u.g. Tabelle entnommen werden.
Adaptive or adapted to: Sequence and reflexive thematic analysis to understand learners’ self-regulated learning in an adaptive learning analytics dashboard
New article published focussing on self-regulated learning in the context of adaptive learning analytics dashboard use.
Professor Ifenthaler receives 2022 AECT Presidential Service Award
Outstanding contribution as President 2021–2022 for the AECT International Division.
Artificial Intelligence Education in the Context of Work
New edited volume published focussing on workplace learning and artificial intelligence.
Four perspectives on personalized and adaptive learning environments for workplace learning
New chapter published focussing on artificial intelligencce in the context of workplace learning.

Der Lehr­stuhl im Überblick

Team

Lernen Sie das Lehr­stuhl-Team kennen.

Forschung

Hier finden Sie eine Übersicht über laufende Forschungs­projekte.

Lehre

Erhalten Sie einen Einblick in Veranstaltungen, die von unserem Lehr­stuhl betreut werden.

Stellenangebote

Karriere­möglichkeiten und Stellen­ausschreibungen am Lehr­stuhl für Technologie­basiertes Instruktions­design.