DE / EN

Lehr­stuhl für Wirtschafts­pädagogik – Learning, Design & Technology

Prof. Dr. Dirk Ifenthaler

Prof. Dr. Dirk Ifenthaler

Unsere Forscher­gruppe beschäftigt sich mit Lernen und Lehren in Schule, Hochschule und Weiterbildung mit folgenden Schwerpunkten:

Möglichkeiten und Herausforderungen digitaler Medien und Technologien im Bildungs­kontext

  • Technology Integration in Classroom Settings (u.a., Ifenthaler & Schweinbenz, 2013, 2016)
  • First-year Students (u.a., Mah & Ifenthaler, 2017, 2018, 2020)
  • Automated Semantic Assessment and Feedback (u.a., Ifenthaler 2014)
  • Design, Assessment, and Analytics of Serious Games (u.a., Loh, Sheng, & Ifenthaler, 2015; Ge & Ifenthaler, 2017; Ifenthaler & Kim; 2019; Delcker & Ifenthaler, 2020)
  • Massive Open Online Courses (e.g., Egloffstein, Koegler, & Ifenthaler, 2019; Egloffstein & Ifenthaler, 2017)

Data Analytics zur Unterstützung von Lern- und Lehr­prozessen

  • Learning Analytics Frameworks (u.a., Ifenthaler, 2015, 2017; Ifenthaler, Yau, & Mah, 2019; Ifenthaler & Yau, 2020; Yau & Ifenthaler, 2020)
  • Learning Analytics Design (u.a., Ifenthaler 2017; Ifenthaler, Gibson, & Dobozy, 2019)
  • Learning Analytics Dashboards and Support (u.a., Klasen & Ifenthaler, 2019; Schumacher & Ifenthaler, 2018)
  • Ethics and Privacy in Learning Analytics (u.a., Ifenthaler & Schumacher, 2016, 2019)
  • Educational Data Literacy (u.a., Gibson & Ifenthaler, 2017)

Change Management in Bildungs­organisationen

  • School and Curriclum Development (u.a., Gosper & Ifenthaler, 2014)
  • Digitization of Organisations (u.a., Ifenthaler & Egloffstein, 2020)
  • Readiness of Organisations for Learning Analytics (u.a., Ifenthaler, 2020)

Mehr lesen

Aktuelles

Adaptive or adapted to: Sequence and reflexive thematic analysis to understand learners’ self-regulated learning in an adaptive learning analytics dashboard
New article published focussing on self-regulated learning in the context of adaptive learning analytics dashboard use.
Professor Ifenthaler receives 2022 AECT Presidential Service Award
Outstanding contribution as President 2021–2022 for the AECT International Division.
Artificial Intelligence Education in the Context of Work
New edited volume published focussing on workplace learning and artificial intelligence.
Four perspectives on personalized and adaptive learning environments for workplace learning
New chapter published focussing on artificial intelligencce in the context of workplace learning.
Educational Data Literacy
New book published focussing on educational data literacy for educational professionals.
Personalisierte und adaptive Lernumgebungen für Online-Weiterbildungen
Neuer frei zugänglicher Beiitrag (open access) mit Fokus auf Online-Weiterbildungen und künstliche Intelligenz.
Learning Analytics: Grundlagen im Kontext der Schule
Neuer Beitrag zu Grundlagen von Learning Analytics im Kontext von Schule erschienen.
VPN-Stunden Termine im Oktober und November
Der Fokus der VPN-Stunde liegt auf der Verbesserung von digitalen Lernumgebungen im Studium. Die VPN-Stunde wird in Präsenz im PC-Pool durchgeführt. Es werden 2 VPN-Stunden angerechnet.
Investigating students’ use of self-assessments in higher education using learning analytics
New open access article published presenting an exploratory case study using learning analytics methods for investigating students’ engagement with self-assessments and how this relates to performance in the final exam and self-reported self-testing strategies.
A Categorization of Workplace Learning Goals for Multi-Stakeholder Recommender Systems: A Systematic Review
New open access article published focussing on workplace learning goals and recommender systems.

Der Lehr­stuhl im Überblick

Team

Lernen Sie das Lehr­stuhl-Team kennen.

Forschung

Hier finden Sie eine Übersicht über laufende Forschungs­projekte.

Lehre

Erhalten Sie einen Einblick in Veranstaltungen, die von unserem Lehr­stuhl betreut werden.

Stellenangebote

Karriere­möglichkeiten und Stellen­ausschreibungen am Lehr­stuhl für Technologie­basiertes Instruktions­design.