
Prof. Dr. Jens Förderer
Chair of Information Systems II
foerderer uni-mannheim.de
Main fields of research
- Effects of information technology on companies and markets
- Artificial intelligence / LLM / GenAI
- Digital markets (e.g. social media, search engines, app stores, e-commerce)
- Digital business models (e.g. platform, marketplace, freemium, targeted advertising)
- Governance of online platforms (e.g. disinformation, algorithmic fairness, content moderation)
- Ecosystems and network effects
- Cybersecurity, data leaks
- Regulation of digital technologies (e.g. AI Act, Digital Markets Act, General Data Protection Regulation)
- Digital sovereignty
Curriculum vitae
2011 | B. Sc., Information Systems, University of Mannheim |
2013 | M. Sc., Information Systems, University of Mannheim |
2013–2015 | PhD student, CDSB, Graduate School of Economic and Social Sciences, University of Mannheim |
2015–2017 | Research assistant, University of Mannheim, SAP SE |
2017 | Dr. rer. pol, University of Mannheim |
2017–2019 | Academic Councillor, University of Mannheim |
2019–2025 | Professor of Innovation and Digitalization, Technical University of Munich, School of Management |
2023 | Tenure, Technical University of Munich, School of Management |
2023–2024 | Visiting Researcher, University of Oxford, Oxford Internet Institute |
Since 2025 | Professor of Information Systems, University of Mannheim |
Selected memberships
- Association for Information Systems
- Verband der Hochschullehrerinnen und Hochschullehrer für Betriebswirtschaft
Prizes, awards, honors
- Capital, Top 40 unter 40 (2024)
- WirtschaftsWoche-Ranking Forschungsstärkste Wissenschaftler/
innen BWL (2023) - Supervisory Award der Technischen Universität München (2023)
- Best Paper in Track Award, International Conference on Information Systems (2022)
- Best Paper of the Year Award, Information Systems Research (2019)
Selected publications
- Förderer, J. and Burtch, G. (2024). Estimating career benefits from online community leadership: Evidence from stack exchange moderators. Management Science, 1–24.
- Kircher, T. and Förderer, J. (2024). Ban targeted advertising? An empirical investigation of the consequences for app development. Management Science, 70, 1070-1092.
- Lindenmayr, M. and Förderer, J. (2024). Digitale B2B-Plattformökosysteme für produzierende Unternehmen : Anwendungsbereiche und Beispiele entlang der Wertschöpfungskette. In Digitale Plattformen und Ökosysteme im B2B-Bereich : Fallstudien, Ansätze, Technologien und Tools (S. 161–182). Wiesbaden, Deutschland: Springer Fachmedien Wiesbaden.
- Förderer, J. (2023). Praxistipps für KMU und Start-ups im Umgang mit den BigTech-Plattformen. In Digitale Souveränität für Europa : Herausforderung und Zielsetzung (S. 81–88). Freiburg: Haufe Group.
- Kude, T., Förderer, J., Mithas, S. and Heinzl, A. (2023). How deadline orientation and architectural modularity influence software quality and job satisfaction. Journal of Operations Management, 69, 941–964.
- Förderer, J. (2022). Erfolgsmodell Digitale Plattformen : Geschäftsmodelle – Netzwerkeffekte – Community-Management. Stuttgart: Schäffer-Poeschel Verlag.
- Förderer, J., Heinzl, A. and Kude, T. (2022). Plattformökosysteme. In Handbuch Digitalisierung (S. 137–160). München: Vahlen.
- Förderer, J. and Schütz, S. W. (2022). Data breach announcements and stock market reactions: A matter of timing? Management Science, 68, 7298-7322.
- Lindenmayr, M. and Foerderer, J. (2022). Qualitätssicherung in Digitalen Plattform-Ökosystemen: Implementierung von Kontrollsystemen am Beispiel von Apple iOS. HMD : Praxis der Wirtschaftsinformatik, 59, 1312-1322.