Prof. Dr. Carmela Aprea
Chair of Economic and Business Education – Instructional Systems Design and Evaluation
carmela.aprea uni-mannheim.de
Credit: Stefan Leifken
Main fields of research
- Financial and Economic Literacy Education for the 21st Century
- Connectivity of Vocational Learning and Teaching in the Era of Digital Transformation
- Resilience in Learning and Professional Contexts
- Curriculum and Lesson Development in Business and Economics Education
- Design Thinking in Business and Economics Education
Curriculum vitae
1997 | Diplom-Handelslehrerin (M.Sc. in Economic and Business Education), Goethe-University, Frankfurt am Main |
2007 | Dr. rer. pol. (PhD), University of Mannheim |
2010–2015 | Professor and Head of Research Area at the Swiss Federal Institute for Vocational Education and Training (SFIVET). Lugano, CH |
2014 | Guest Professorship at the University of Innsbruck, A |
2015–2018 | Professor of Economic and Business Education, Friedrich Schiller University, Jena |
Since 2018 | Professor of Economic and Business Education, University of Mannheim |
Selected memberships
- OECD PISA Financial Literacy Expert Group
- OECD International Network on Financial Education (INFE) Research Committee
- European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
- International Society of the Learning Sciences (ISLS)
- Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)
Prizes, awards, honors
- Best Paper Award, Congress on Research in Vocational Education and Training Research, Zollikofen/
Bern (2013) - Award for qualified scientific work (doctorate) of the Barbara-Hopf-Foundation at the University of Mannheim (Mai 2008)
- Swiss Society for Research in Education (SSRE) Prize for Young Researchers (2006)
Selected editorial activities
- Editor of the „International Handbook of Financial Literacy” (Springer, 2016)
- Guest Editor „Empirical Research in Vocational Education and Training (ERVET)“
- Guest Editor „Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik (ZBW)“
Selected publications
- Aprea, C., Böhm, M., Rausch, A. and Sarochan, N. M. (2024). Arbeitszeit von Lehrkräften an beruflichen Schulen aufgeschlüsselt: Zweite Expertise zu ausgewählten Ergebnissen des Projekts „Arbeitszeit, Arbeitbelastung und Resilienz von Lehrkräften an beruflichen Schulen in Baden-Württemberg (AARL-BS)”. Mannheim.
- Aprea, C. and Suna, M. (2024). Finanzbildungsangebote in Deutschland: Bestandsaufnahme, kritische Würdigung und Perspektiven für die nationale Strategieentwicklung. Zeitschrift für ökonomische Bildung : ZföB, 2024, 238–335.
- Ozkale, A. and Aprea, C. (2024). A guidebook for the integration of financial literacy to mathematics courses. International Journal of Learning and Change : IJLC, 16, 1–27.
- Stumpf, E., Schütz, J., Übelmesser, S., Baginski, R. and Aprea, C. (2024). Beliefs about demographic change: How well are individuals informed? Jena Economics Research Papers, 2024,003. Jena: Friedrich-Schiller-Universität.
- Suna, M., Aprea, C., Bürger, T., Zillinger, S. and Andrade, I. (2024). Wirtschaft geht uns alle an. Gütersloh: Bertelsmann Stiftung.
- Würges, S. and Aprea, C. (2024). Implementation of digital tools in VET: Experienced support and technology acceptance. Nordic Journal of Vocational Education and Training, 14, 78–104.
- Aprea, C. (2023). Resilienz von kaufmännischen Angestellten in der digitalen Transformation: Eine explorative Interviewstudie. Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online : bwp@-Profil, September 2023, 1–23.
- Aprea, C. and Bucher-Koenen, T. (2023). Financial Literacy im gesellschaftlichen Kontext: Relevanz, empirische Evidenz und Erfolgsfaktoren. DAV Kompass der Deutschen Gesellschaft für Versicherungs- und Finanzmathematik e.V., 2023, 7–8.
- Aprea, C., Bucher-Koenen, T., Cziriak, M., Gilan, D. and Lohner, M. (2023). Multiple Facetten der Resilienz von vulnerablen Verbraucherinnen und Verbrauchern im Umgang mit finanziellen Schocks: Erkenntnisse aus der Corona- Pandemie. In Verbraucherresilienz : Risikofaktoren, Vulnerabilitäten und Interventionen (S. 69–84). Baden-Baden: Nomos.
- Aprea, C., Böhm, M., Rausch, A. and Sarochan, N. M. (2023). Arbeitszeit von Lehrkräften an beruflichen Schulen im Fokus : erste Expertise zu ausgewählten Ergebnissen des Projekts „Arbeitszeit, Arbeitsbelastung und Resilienz von Lehrkräften an beruflichen Schulen in Baden-Württemberg (AARL-BS)“. Mannheim.
- Bucher-Koenen, T., Cziriak, M. and Aprea, C. (2023). Wie haben sich Coronakrise und Preissteigerungen auf die Altersvorsorge ausgewirkt? ZEW-Kurzexpertise, 23–03. Mannheim.
- De Clercq, B. and Aprea, C. (2023). Towards a conceptual framework for tax literacy: A scoping review. EJournal of Tax Research, 21, 122–147.
- Lohner, M. and Aprea, C. (2023). Journaling your challenges: mechanisms of resilience journals to support German first‑semester business students during their transition to university. Discover Psychology, 3, 44.
- Schütz, J., Übelmesser, S., Baginski, R. and Aprea, C. (2023). Pension reform preferences in Germany: Does information matter? European Journal of Political Economy, 80, 1–32.
- Übelmesser, S., Schütz, J., Baginski, R. and Aprea, C. (2023). Coronakrise: Auswirkungen auf die finanziellen Entscheidungen und Folgen für die Altersvorsorge. Impuls, 2023, 1–4.
- Aprea, C. (2022). Stand und Perspektiven der finanziellen Bildung in Deutschland. Zeitschrift für das gesamte Kreditwesen, 75, 300–303.
- Aprea, C., Bucher-Koenen, T., Cziriak, M., Gilan, D., Hahad, O. and Lohner, M. (2022). Finanzielle Vulnerabilität in der Coronakrise : Potenzielle Auslöser, Risikofaktoren, finanzielles Anpassungsverhalten und Inanspruchnahme sozialpolitischer Unterstützung. Impuls, 2022, 1–4.
- Aprea, C. and Lohner, M. (2022). Resilienzförderung am Arbeitsplatz: Was bringen Trainingsprogramme? Personal Quarterly, 74, 62–65.
- Schütz, J., Übelmesser, S., Baginski, R. and Aprea, C. (2022). Pension reform preferences in Germany: Does information matter? CESifo Working Papers, 10072. München: Munich Society for the Promotion of Economic Research.