Prof. Dr. Jürgen Seifried
Chair of Economic and Business Education – Professional Teaching and Learning
juergen.seifried uni-mannheim.de
Credit: Katrin Glueckler
Main fields of research
- Teacher Education Research
- Development and Measurement of Economic Competence
- Workplace Learning
Curriculum vitae
1994 | Diplom-Handelslehrer, University of Mannheim |
1994-1996 | In-School Teacher Training |
1996-1999 | Educator of Business and Economics, Accounting, and Economic Geography |
2004 | Dr. rer. pol., University of Bamberg |
2008 | Habilitation in Economic and Business Education, University of Bamberg |
2008 | Guest Professorship for Economic and Business Education, University of Paderborn |
2008–2012 | Professor of Economic and Business Education, University of Konstanz |
Since 2012 | Professor of Economic and Business Education, University of Mannheim |
Selected memberships
- AERA (American Educational Research Association)
- DGfE (Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft)
- EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction)
- GEBF (Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung)
Selected editorial activities
- Editor “Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik“
- Editorial Board “Vocations and Learning“
- Editorial Board “Empirical Research in Vocational Education and Training“
Selected publications
- Birkle, S. and Seifried, J. (2024). Perceived challenges when changing employer : What newcomers experience as helpful during organization entry. Journal of Personnel Psychology, 23, 156–167.
- Brodsky, A., Rausch, A. and Seifried, J. (2024). Informal learning in business internships in higher education – findings from a diary study. Vocations and Learning, 17, 433–458.
- Findeisen, S., Brodsky, A., Michaelis, C., Schimmelpenningh, B. and Seifried, J. (2024). Dropout intention: a valid predictor of actual dropout? Empirical Research in Vocational Education and Training, 16, 1–26.
- Gentner, S., Ludwig, S., Braunstein, A., Mayer, C., Deutscher, V., Rausch, A. and Seifried, J. (2024). The digital office simulation LUCA from the perspective of teachers and learners: first findings of usability analyses. In Apprenticeships and the digital transition : modernising apprenticeships to meet digital skill needs (S. 102–117). Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
- Ludwig, S., Rausch, A., Deutscher, V. and Seifried, J. (2024). Predicting problem-solving success in an office simulation applying N-grams and a random forest to behavioral process data. Computers & Education, 218, 1–19.
- Mayer, C. and Seifried, J. (2024). Looking behind the scenes: being able to master ERP systems as a goal of vocational education and training. In Apprenticeships and the digital transition : modernising apprenticeships to meet digital skill needs, European Centre for the Development of Vocational Training, CEDEFOP (S. 118–127). Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities.
- Rausch, A., Deutscher, V. and Seifried, J. (2024). Szenario-basierte Diagnostik kaufmännischer Handlungskompetenz mit LUCA Office Simulation. In Online-Assessment : Grundlagen und Anwendung von Online-Tests in der Unternehmenspraxis (S. 165–180). Berlin ; Heidelberg: Springer.
- Beck, K. and Seifried, J. (2023). Berufs- und Wirtschaftspädagogik im selbstkritischen Diskurs. Bielefeld: wbv.
- Brodsky, A., Busse, R., Seeber, S. and Seifried, J. (2023). Die Rolle des Lernorts Betrieb für die Entwicklung der politischen Kompetenz von Auszubildenden – Ein Scoping Review. Berufs- und Wirtschaftspädagogik Online : bwp@-Profil, September 2023, 1–27.
- Deutscher, V., Rausch, A. and Seifried, J. (2023). Digitales Prüfen prozess- und stakeholderorientiert denken mit der LUCA Office Simulation. Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis : BWP, 52, 21–25.
- Findeisen, S. and Seifried, J. (2023). Explaining skills of prospective teachers – Findings from a simulation study. Vocations and Learning, 1–29.
- Gentner, S., Birkle, S. and Seifried, J. (2023). Knowledge Sharing in der betrieblichen Praxis – Empirische Befunde einer Fallstudie bei einem mittelständischen IT-Dienstleister. In Organisation zwischen Theorie und Praxis : Jahrbuch der Sektion Organisationspädagogik (S. 183–197). Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH.
- Giek, T. and Seifried, J. (2023). Schulische Berufsorientierung : Erwartungen und Wünsche von Schüler:innen an Veranstaltungen der Bundesagentur für Arbeit. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik : ZBW, 119, 111–135.
- Mayer, C., Gentner, S. and Seifried, J. (2023). Digitale Unterrichtspraxis an kaufmännischen Schulen in der Corona-Pandemie : Eine Momentaufnahme. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik : ZBW, 119, 531–552.
- Mayer, C., Rausch, A. and Seifried, J. (2023). Analysing domain-specific problem-solving processes within authentic computer-based learning and training environments by using eye-tracking: a scoping review. Empirical Research in Vocational Education and Training, 15, 1–27.
- Muehlfeld, K., Seifried, J., Semrau, T. and Sieweke, J. (2023). Editorial: Challenges of failure learning and error management. Frontiers in Psychology, 14, 1–3.
- Rausch, A., Deutscher, V. and Seifried, J. (2023). LUCA office simulation – Gestaltung authentsicher und individualisierter Szenarien in einer computerbasierten Bürosimulation. In Ausbilder-Handbuch : Aufgaben, Strategien u. Zuständigkeiten für Verantwortliche in d. Aus- u. Weiterbildung (S. 1–10). Köln: Dt. Wirtschaftsdienst.
- Rausch, A., Deutscher, V. and Seifried, J. (2023). LUCA office simulation – Gestaltung authentsicher und individualisierter Szenarien in einer computerbasierten Bürosimulation. In PersonalAusbilden : das aktuelle Nachschlagewerk für Praktiker (S. ). Köln: Dt. Wirtschaftsdienst.
- Seifried, J. (2023). Die Zukunft der Berufsschule – Zwischen Digitalisierung, Heterogenität und Lehrer:innenmangel. Zeitschrift für Berufs- und Wirtschaftspädagogik : ZBW, 119, 3–17.
- Seifried, J. and Dresel, M. (2023). Wie man im Unterricht aus Fehlern lernen kann : Was es braucht, um aus Abweichungen vom Richtigen Lernchancen zu schaffen. Campus Schulmanagement, 2023, 1–4.
- Braunstein, A., Deutscher, V., Seifried, J., Winther, E. and Rausch, A. (2022). A taxonomy of social embedding – A systematic review of virtual learning simulations in vocational and professional learning. Studies in Educational Evaluation, 72, 1–12.
- Deutscher, V., Seifried, J., Rausch, A., Thomann, H. and Braunstein, A. (2022). Die LUCA Office Simulation in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung – didaktische Design-Empfehlungen und erforderliche Lehrkompetenzen. In Digital Literacy in der beruflichen Lehrer:innenbildung : Didaktik, Empirie und Innovation (S. 107–121). Bielefeld: wbv.
- Gentner, S., Ludwig, S., Braunstein, A., Deutscher, V., Rausch, A. and Seifried, J. (2022). LUCA Office Simulation – Wie nehmen Lehrende und Lernende die digitale Bürosimulation wahr? Bildung und Beruf, 5, 377–382.
- Gorshid, G. D., Mayer, C., Rausch, A. and Seifried, J. (2022). Das LUCA-Dashboard im Usability-Test – Eine gaze-cued retrospective Think-Aloud-Studie. In Digitale Transformation in der Berufsbildung : Konzepte, Befunde und Herausforderungen (S. 189–212). Bielefeld: wbv.
- Leiß, T., Rausch, A. and Seifried, J. (2022). Problem-solving and tool use in office work: The potential of electronic performance support systems to promote employee performance and learning. Frontiers in Psychology, 13, 1–19.
- Seifried, J. and Rausch, A. (2022). Applying the experience sampling method to research on workplace learning. In Methods for researching professional learning and development: Challenges, applications, and empirical illustrations (S. 19–41). Cham: Springer.
- Zutavern, S. and Seifried, J. (2022). Vocational education and training in Germany: Benefits and drawbacks of the dual approach as preparation for professional employment. In Research approaches on workplace learning : insights from a growing field (S. 347–365). Cham: Springer Nature Switzerland.